• office@learning-ecosystem.org
  • (0723) 692 950

Monthly Archives: January 2015

  • 0

Solutii de pre – angajare

Criza mondiala a pus un accent din ce in ce mai ridicat asupra performanteleor pe care le obtin angajatii prin doua procese consecutive:

  1. majoritatea companiilor s-au contractat ca si numar de angajati si in mod natural i-au pastrat pe cei cu performante bune.
  2. volumul angajarilor s-a redus si in acelasi timp apetitul angajatorilor de a risca performante posibile in locul celor sigure.

Acest fenomen a dus, desigur, la o presiune neintalnita in anii 2000 asupra preformantelor individuale pe care le poate da un angajat. Iar aceste performante sunt direct legate de puterea de a conecta cunostintele si mai ales abilitatile si comportamentele angajatului cu nevoile, procesele si cultura organizatiei.

Astfel a devenit extrem de important pentru angajatori sa poata identifica exact angajatul care are acele cunostinte si mai ales abilitati si comportamente ce se muleaza perfect pe organizatia angajatoare. Daca in termeni de cunostinte aceste lucruri pot fi destul de simplu si in acelasi timp riguros verificate, in termeni de abilitati si comportamente este imposibil sa poata fi facut acest lucru intr-un interval de tip 2-3 serii de interviui. Ceea ce inseamna ca este momentul ca angajatorii sa inventeze mecanisme noi cu caresa poata selecta angajatul protrivit.

Apar astfel doua tipuri de procese ce pot fi derulate de angajatori in tandem cu organizatiile lor (listate in ordinea frecventei cu care sunt folosite):

  1. programe de includere si evaluare desfasurate imediat post angajare
  2. programe de pre-angajare si evaluare desfasurate inainte de angajare

Primele sunt programe care implica persoanele angajate si care se afla in perioada de proba, in timp ce a doua categorie de programe se adreseaza unui grup tinta din care organizatia, respectiv angajatorul se gandeste sa recruteze viitori angajati. Programele pre-angajare vizeaza informarea si pergaitrea practica unor viitori posibili candidati, in timp ce programele de includere vizeaza finalizarea pregatirii si integrarea in organizatie, echipe, cultura organizationala. Desfasurate impreuna, putem spune, ca programele pre-angajare pregatesc grupul tinta pentru acomodarea cu viitoarea pozitie, in timp ce programele de includere desavarsesc formarea si mai ales certifica compatibilitatea cu pozitia deja ocupata. Daca vreti, programele pre-angajare fac lista scurta pentru angajare, in timp ce programele de includere certifica angajarea.

In mod practic programele pre-angajare se desfasoara constant, tot timpul anului, iar programele de includere se desfasoara pe un termen de la 1 la 6 luni, in functie de pozitia ocupata, uneori, pentru pozitii speciale pot fi si mai lungi. In cazul companiilor mari, cu un turn0ver de personal semnificativ, programele de includere devin si ele permanente.

Tipuri de procese incluse in programele pre si post angajare sunt:

PROGRAME PRE-ANGAJARE

Internshipuri

Burse de invatare

Sponsorizarea unor proiecte relevante

Schimburi de experienta

Oferirea de informatii consistente despre companie, politici, cultura organizationala

Parteneriate cu institutii de invatamant, ONG-uri sau institute de cercetare cu scopul dezoltarii si inovarii domeniului in care compania activeaza

Programe de CSR

Portal de pre-angajare pentru cei care doresc sa se invormeze si sa contribuie in vederea selectarii la angajare

Prototipizare

PROGRAME DE INCLUDERE

Prezentarea si crearea relatiilor profesionale colegiale si ierarhice

Internalizarea procedurilor si proceselor generale si specifice ale companiei

ADeZiV cu persoanele cu interactiune si importanta crescuta

Training, e-learning, coaching cu echipe profesioniste de formatori

Coaching 1 la 1 cu seful direct sau un angajat exceptional pe pozitie similara

Intervizare si supervizare

Planuri de actiune si progres pe termen scurt, monitorizare si feedback regulat si finalizate cu evaluarea performantelor

Exit interview

Prototipizare

Daca doresti sa obtii combinatia potrivita organizatiei tale de programe pre si post angajare care sa iti certifice echipa de anagajati performanti pe care ti-o doresti, nu ezita sa ne contactezi la office@learning-ecosystem.org si putem construi pentru tine soluii la cheie.


  • 0

Obiceiul. Unitatea de masura a schimbarii

 

1 ianuarie. Astazi orasul a fost linistit. In mare parte, pentru ca restaurantele, cafenelele  si magazinele au fost inchise. Lumea a stat mai mult in casa, datorita celor 10 grade cu minus care iti ingheata aproape instant respiratia. Si pentru a se recupera dupa petrecerea din seara Anului Nou. Si nu in ultimul rand, pentru a se mai aduna  dupa anul lung si intens care tocmai s-a incheiat.

Inceputul de an este marcat de obiceiuri: unele ancestrale, precum sorcova sau mersul cu ursul. Acestea sunt intalnite mai ales la sate, in comunitatile pastratoare de traditii in care cetele de tineri ureaza gazdelor de bine pentru noul an. Cetateanul urban incearca sa tina scorul strans si echilibreaza balanta cu obiceiuri de factura mai recenta, nelipsite insa de sens si incarcatura simbolica menita sa ii aduca prosperitate in anul care incepe: redactarea de obiective si rezolutii!

Un timp considerabil mi-am setat obiective marete, a caror implinire necesita incordarea vointei pe perioade lungi de timp – un an era de cele mai multe ori prea putin pentru a le indeplini chiar si numai pe unele din ele, nicidecum pe toate. Lista mea de dorinte sau obiective arata ca o scrisoare exhaustiva catre Mos Craciun. Dar pentru ca sarbatoarea deja trecuse si Mos Craciun deja isi facuse treaba pentru urmatoarele 12 luni, inceputul anului ma prindea in blockstarturi doar pe mine, cot la cot cu pomelnicul lung de asteptari, dorinte, ambitii, rezolutii pentru urmatoarele 365 de zile.

Si pentru ca o data cu anul incepeau la fel de brusc si activitatile lucrative, vechile mele metehne ma prindeau din urma nu mai departe de instalarea primaverii. Investitia in abonamentul pe tot anul la sala, facut cu religiozitate in 2 ianuarie, se auto-executa fara implicarea mea. Marimea numarului de lecturi pe care mi le propusesem ramanea la fel de dezarmanta. Si, o data cu acumularea acestor mici frustrari, scadeau vertiginos increderea si energia ca as putea da gata macar o parte din lista de tinte.

Aceasta ruleta ruseasca de inceput de an s-a repetat in cateva secvente. Toate la fel de dezamagitoare. De fiecare data, sentimentul era ca imi lasam viata condusa de niste tinte externe care la un anumit moment se intorceau impotriva mea. Reflectand putin la mecanismul care se declansa, mi-am dat seama ca atentia mea era centrata in tot timpul acesta pe viitor, pe starea de la capatul implinirii listei. Aceasta reverie, o fata morgana care se auto alimenta timp de cateva saptamani, se ascundea imediat ce te apropiai de ea. Era clar, asa nu se mai putea! Pentru mine treaba nu mai putea functiona in felul asta!

Ajutata de niste lecturi avute pe parcursul catorva ani, am decis sa pastrez obiectivele dar sa fac o mica schimbare: sa imi mut atentia de pe obiectiv, de pe starea finala din viitor, asupra momentului de acum, in care pot actiona concret pentru a implini ceva, orice. Practic, sa sparg obiectivul in comportamente observabile, actionabile si masurabile, care ar putea duce la implinirea lui. Sa imi creez niste obiceiuri noi care sa sustina obiectivele propuse, noi si ele. Usor de zis, nu atat de usor de facut… insa nu imposibil! Rezultatele au inceput sa vina dupa o vreme, si asta m-a ajutat sa raman in process, un proces in care inca ma aflu si in care sper sa raman buna vreme.

Mai jos, listez cativa pasi care pe mine m-au ajutat si pe care ii vei gasi utili o data ce ii vei incerca. Ia-i nu ca pe un decalog al schimbarii, ci ca pe o busola care ar putea sa te duca mai aproape de ce iti doresti cu adevarat sa implinesti.

  1. Fa o lista cuprinzatoare cu toate obiectivele si cu dorintele tale. Pune-le pe toate, sa nu ramana vreunul care sa te “bantuie”.
  2. Pune-le la dospit cateva zile, in care nu te gandesti la ele. Lasa-ti subconstientul sa-si faca treaba. Apoi reia lista si aranjeaza-le dupa prioritati. Nu e momentul sa exagerezi cu rigurozitatea, daca esti tipul acesta. In mod suprinzator vei observa ca se vor cerne cele cu adevarat importante de “micile mofturi” – pe care nu e musai sa le stergi de pe lista, poti sa le pui doar mai la coada.
  3. Sparge aceste obiective in lucruri de facut:
    • azi,
    • maine,
    • saptamana aceasta.

Acest pas este crucial. Eu nu pot sa acord garantii despre mine pentru un an, dar ”astazi”, “maine” si “peste 7 zile” sunt orizonturi de timp pe care simt ca le pot controla. Asta imi da increderea si linistea de care am nevoie sa pot actiona.

  1. Vei avea asadar o lista de lucruri de facut, de rutine sau obiceiuri! Ai grija sa incapa toate in calendarul tau. Eu am o vorba nu foarte apreciata de prietenii mei spontani – daca nu e in calendar, nu se intampla! Asa am ajuns sa imi notez orele de trezire, timpul pentru masa, sport, prioritatile de munca, timpul pentru cumparaturi, timpul de petrecut cu prietenii… si nu pentru ca as fi din fire prea structurata. Si eu, cu gratie chiar, ma inscriu pe lista spontanilor. Dar am nevoie de aceasta structura sa dau gata cu bine lista de lucruri de facut dintr-o zi, astfel inca peste o luna, un an, doi, sa implinesc niste lucruri pe care le consider pline de sens.
  2. Cand treci la treaba, ia, daca poti, aceste noi obiceiuri unul cate unul. Vointa ta se comporta ca un muschi care pe alocuri poate suferi “intinderi”, mai ales cand jonglezi cu mai multe bile deodata. Sa iei aceste obiceiuri pe rand, ar fi desigur, varianta ideala. Daca esti lacom, ca mine, vei incepe cu toate in acelasi timp. Cu toate sau cu cateva, e ok si asa, daca esti dispus sa ai mai multa rabdare si sa iti cresti toleranta in fata propriilor esecuri.
  3. Vei incepe sa pui in practica aceste rutine. Si vei esua. Dar vei si reusi La inceput poate mai rar, apoi vei reusi din ce in ce mai des. Nu spera la 100% implementare a unui obicei nou in prima saptamana, nici chiar in prima luna. Eu de fapt nu am obsesia lui 100%, prefer sa urmaresc mai degraba progesul. E ok daca ceea ce iti doresti sa se intample, in cele din urma se intampla! Nu e musai sa se intample repede! De fapt, daca ma intrebi, cu cat procesul e mai lung (evident, in limitele de timp date pentru implinirea obictivului), cu atat mai bine. Asa dai timp corpului tau sa integreze noua deprindere. Daca vrei sa slabesti, gandeste-te de exemplu cat timp ti-a luat ca sa te ingrasi? Si de cand esti asa? De 1 an? 3? 10 ani? Nu ar fi un pic nedrept sa ii ceri corpului tau sa slabeasca in 2 luni pentru ca sa arati tu bine la nunta prietenei tale?
  4. Asadar, o sa scartaie la inceput. E ok! Face parte din proces. O sa calci stramb si o sa fii tentat sa renunti…
  5. Ooo, dar cat de tentat o sa fii sa renunti. NU O FACE. Orice ai face, revino la planul tau!
  6. Esueaza, si revino la plan! Si straduieste-te sa faci acele lucruri pe care ti le-ai propus, chiar si cu o imbunatatire incrementala a aplicarii noului tau comportament!
  7. Si esueaza, si revino inapoi in proces!
  8. Incet, incet, daca ai rabdare cu tine, o sa observi ca se intampla lucruri. Ca in ultima luna ai facut sport de doua ori pe saptamana, timp de 4 saptamani, fata de luna trecuta cand ai ajuns la sala de 3 ori in total. Ca in ultima saptamana ai reusit sa citesti 20 de pagini in 4 zile din 7, asa ca ai terminat, intr-un final apoteotic, “Razboi si pace”, pe care il taraiai dupa tine de 2 ani. Ca in ultimele 3 luni ai investit 6 ore sa fii voluntar pentru copiii cu down, si asta ti-a dat o energie fantastica timp de o saptamana la birou, timp in care ai fost mai atent cu toata lumea si mult mai pe faza la intalnirea de board – ceea ce nu a fost trecut cu vederea de VP ;)!
  9. Bucura-te de fiecare succes. Fa-ti poze de progres, printeaza-le si pune-le alaturi de obiectivele printate si ele. E important sa stii ca inainte sa ai minus 10 kg, o sa ai minus 3, si apoi minus 5, si apoi minus 7… si toate astea sunt prilejuri de a te bucura de tine si de procesul tau! Chiar nu e cazul sa astepti pana la final ca sa celebrezi – o poti face si e bine sa o faci si pe parcurs, de cate ori ai chef!
  10. O bucurie e mult mai mare daca e impartasita si lucreaza mult mai mult in favoarea ta, ajutandu-te sa integrezi mai adanc comportamentul nou adoptat! Impartaseste rezultatele tale, mici sau mari, cu un prieten bun, cu sotul sau sotia, cu copiii tai – ei sunt oricum fanii tai numarul unu, gata sa te sustina neconditionat in orice iti trece prin cap! Alatura-te unei comunitati de oameni interesati de aceleasi lucruri ca tine si bucura-te impreuna cu ei, de succesul tau si al lor!
  11. Ia-ti timp pentru recunostinta! Fii recunoscator pentru beneficiile pe care noul comportament le are in viata ta. Pentru darurile pe care ti le aduce, tie si celor din jur. Exprima aceasta recunostinta intr-o scrisoare, intr-un desen, sau intr-un gand bun, de multumire, indreptat catre Dumnezeu!
  12. Cand te simti incredintat ca ai deprins pe deplin noul comportament si ca esti un fel de sensei in practicarea acestuia, da-l mai departe altora! Inspira alti oameni care isi doresc sa isi insuseasca acest comportament. Daca ai reusit sa citesti tot ce ti-ai propus, cheama-ti prietenii si faceti un club de lectura. Daca ai invatat un sport nou, preda-l voluntar unor copii dintr-un centru de zi. Daca ai devenit mai eficient la job si mai stapan pe timpul tau, fa-ti un blog cu mici retete de a creste eficienta personala! In felul acesta, dand din ceea ce tu deja detii, vei reusi, printr-un minunat paradox, sa inmultesti acest lucru.

Unul din cele mai importante obiective ale mele pe anul acesta este sa citesc minim 30 de pagini pe zi, timp de 5 zile pe saptamana. In a face acest lucru, am nevoie sa investesc 30 – 40 de minute, de luni pana vineri. Daca voi reusi, la finalul anului voi fi citit cel putin 22 de carti, de 350 de pagini in medie. Si asta exceptand weekendurile si concediile, cand as putea sa imi depasesc obiectivul! Nu e rau deloc, pentru inceput, as zice! Acest obiectiv ma energizeaza teribil, este realist si de abia astept sa va tin la curent cu evolutia lui!

Lasa un comentariu in sectiunea imediat urmatoare si inspira-ne prin impartasirea obiectivelor tale pe anul acesta. Si prinde puteri din propria impartasire pentru a implini ceea ce ti-ai propus!

Daca ai nevoie de suport pe termen mai lung in a-ti atinge obiectivele personale si profesionale, da-mi un email pe adresa monica@learning-ecosystem.org si  putem pune umarul impreuna pentru a te ajuta sa implinesti ce ti-ai propus!

Un an care te aduca pe tine la finalul lui, multumit si multumind!

[contact-form][contact-field label=’Name’ type=’name’ required=’1’/][contact-field label=’Email’ type=’email’ required=’1’/][contact-field label=’Website’ type=’url’/][contact-field label=’Comment’ type=’textarea’ required=’1’/][/contact-form]


  • 0

Serviciul – un ecosistem de invatare

Bazat pe ceea ce stim despre neuroplasticitate, pare logic ca oamenii cu servicii mai solicitante din punct de vedere mental sa aiba o minte mai ascutita, o data cu trecerea anilor. Acum insa, un nou studiu al Universitatii din Edinburgh a si dovedit acest lucru, certificand ca un serviciu solicitant mental este foarte probabil sa intarzie procesele de imbatranire mentala. Studiul a examinat oameni – atat barbati, cat si femei – cu varste de 70 de ani, care au fost implicati in cercetari anterioare si care au fost testati cand erau copii, cu teste de inteligenta. Astfel au descoperit ca oamenii care au avut servicii solicitante mental (inclusiv munci complexe sau operatiuni multiple) si-au mentinut sanatatea mentala, mai bine decat cei care nu au fost foarte solicitati.

Pare firesc ca oamenii care au avut servicii solicitante, ce presupuneau abilitati deosebite, si-au dezvoltat creierul in acest sens. Studiul arata insa, ca aceste abilitati existau inca din copilarie (in stadiu incipient), adica inca inainte ca persoanele respective sa se fi angajat in acele slujbe si acele slujbe sa le fi dezvoltat abilitatile.

Un alt efect al studiului a aratat ca: serviciile solicitante din punct de vedere mental, atunci cand implica relationarea cu diferiti oameni sau compilarea unui volum mare de informatii, pare sa fie pentru creier, la fel de sanatos ca absenta fumatului.

In concluzie, provocarea creierului cu sarcini solicitante poate scoate la iveala rezervele neuronale ale creierului, antrenand-ul pentru momentul in care efectele imbatranirii (dementa, senilitate, Alzaimer) ar incepe sa apara si astfel, incetinind procesele de imbatranire. Cercetatorii cauta acum sa vada cat de indelungate sunt aceste efecte, pe masura ce grupul studiat va imbatrani tot mai mult.

Prin urmare, vestea cea buna este ca un serviciu solicitant nu te omoara, ci dimpotriva te pregateste pentru o batranete frumoasa. Iata cum serviciul de zi cu zi poate deveni propriul ecosistem de invatare complet personalizat.

Pentru cei care doresc sa citeasca studiul in original (in limba engleza) il pot accesa aici.


Cautare

Calendar poster

January 2015
M T W T F S S
« Aug   Mar »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Arhiva blog

Noi cream mediul care te formeaza !