• office@learning-ecosystem.org
  • (0723) 692 950

Daily Archives: May 21, 2016

  • -

Provocarea iaurtului

 

In timp ce unele bacterii cauzeaza boli, corpul nostrum este plin de “bacterii bune” care ne sunt de folos. Purtam fiecare din noi aproximativ 6 kg, dupa unele estimari. Recent, oamenii de stiinta au descoperit ca bacteriile din intestine comunica direct cu creierul, prin axa „creier – intestine”, si ca schimband ecehilibrul bacterian poate sa schimba activitatea creierului, mai ales in ceea ce priveste dispozitia, modificand-o in sens pozitiv.

Detaliile nu sunt clare inca. Ce bacterii sunt mai bune si pentru ce scopuri? Inca e nevoie de multa munca de cerceatare, insa primele indicii sunt incurajatoare. De exemplu, one study asupra femeilor a relevat ca in urma consumului de lapte fermentat cu 5 bacterii specifice, activitatea creierului care controleaza emotiile si senzatiile a suferit modificari (1). Alte studii au aratat ca modificarea florei bacteriene din intestine are potentialul de a reuce anxietatea si tristetea (2).

Din moment ce sursele de bacterii de cea mai buna calitate sunt culturile vii de iaurt, am inclus o reteta de facut iaurt. Incearca chiar luna aceasta!

Iaurtul poate fi gasit in multe forme si uneori e dificil sa stii pe care sa il alegi. Cea mai buna varianta este sa ti-l faci tu pe al tau! Sunt multe retete precum aceasta care vine direct de la Epicurious.

Daca nu vrei totusi sa iti faci propriul iaurt ai grija sa cauti unele care contin culturi active – si tine-te departe de cele care contin o cantitate foarte mare de zahar caci fac mai mult rau decat bine creierului tau.

Poti sa iti iei portia de bacterii sanatoase si din suplimente probiotice. Din moment ce oamenii de stiinta nu stiu inca foarte bine ce bacterii anume sunt bune pentru creierul tau daca te decizi sa iei probiotice ar putea sa aibe sens sa le iei pe cele care contin diferite tipuri de bacterii.


(1) Tillish K, Lagus J et al. Consumption of Fermented Milk Product with Probiotic Modulates Brain Activity. Gastroenterology. 2013 June;144(7).

(2) See, for example, Bravo JA, Forsythe P et al. Proceedings of the National Academy of Sciences. 2011 Sep 20;108(38):160500-5; Steenbergen L, Sellaro R et al. A randomized controlled trial to test the effect of multispecies probiotics on cognitive reactivity to sad mood. Brain Behav Immun. 2015 Aug;48:258-64.


  • -

Anduranta, sau cum abstinenta ne poate ajuta

Cu toate ca o mare parte a studiilor asupra legaturii dintre exercitiul fizic si functia cognitiva se concentreaza aspra efortului fizic, studii recente demonstreaza ca si mental poate fi, de asemenea, benefic pentru creier. Asa ca luna aceasta, incercati sa includeti in programul vostru si elemente de antrenament de anduranta (asta daca nu ati facut-o deja). Mai jos aveti cateva idei despre cum sa incepeti:

Nu stai bine cu timpul sau cu acesul la echipamente? Poti sa iti folosesti propria greutate corporala in acest tip de antrenament. Flotari tractiuni ridicari de picioare scandura genuflexiuni si multe altele sunt toate forme de antrenament de rezistenta. (Vezi aici o lista de 50 de tipuri de exercitii). Multe din aceste exercitii pot fi facute cu usurinta acasa in vacanta sau oriunde altundeva. Alege cateva si fa-le acasa de doua sau trei ori pe saptamana. O mica precizare: executia poate fi foarte importanta pentru a obtine cele mai bune rezultate si pentru a ramane in siguranta. Daca este cu putinta cere ajutorul unei persoane mai experimentate care sa te ghideze pentru inceput pan ace te obisnuiesti cu aceste tipuri de exercitii.

Abstinenta este o forma de antrenament formidabila deoarece fiecare efort nu face decat sa creasca capacitatea de control a cortexului prefrontal asupra stimulilor veniti din sistemul limbic (creierul arhaic). Aceste tipuri de exericitii cresc capacitatea de autocontrol si vointa proprie. Fie ca tii post negru o zi intreaga (cu efecte benefice si asupra modului de hranire a organismului) fie ca amani deliberat o recompensa pe care ai putea avea-o imediat iti exersezi abstinenta. Ea consta in exercitii ce pot fi foarte usor la indemana si avea si alte beneficii: - alege sa nu folosesti telefonul mobil in timpul mesei - alege sa asculti pana la capat chiar si pe cei mai plictisitori oameni din anutuarul tau. - alege ca atunci cand ai o migrena sa incerci sa te linistesti singur si nu cu medicatie. - incearca astazi sa nu bei cafea sau alcool sau sa nu fumezi (mcar azi). Iti este dificil? Ai incercat si nu ai reusit? Ei bine sa stii ca in fapt ai reusit. Daca in fiecare zi cedezi la abstinenta 5 minute mai tarziu in fiecare zi de fapt iti antrenezi creierul.

Anduranta este o alta forma de antrenament de rezistenta care aduce autocontrolul adica supune impulsurile date de sistemul limbic cortexului prefrontal adica gandirii constiente.d Ca si in seturile de exercitii anterioare fiecare incercare care dureaza mai mult e un exercitiu de intrarire. - alege sa te bargieresti cu manca cealalata - alege sa urci un munte sa alergi mai mult sa cresti de fiecare data numarul de reprize la sala. - alege sa faci dus cu apa rece. Acest tip de antrenament ar trebui sa fie obligatoriu precedat de o discutie cu mediucul de familie pentru a nu exista contraindicatii medicale.

Cine esti si ce faci este posibil sa conteze

Beneficiile antrenamentului de anduranta este posibil sa varieze in functie de cat de des il executi si daca esti barbat sau femeie – asta printre alti factori. Spre exemplu, un studiu a aratat ca barbatii mai in varsta care au facut antrenament de rezistenta de trei ori pe saptamana timp de 6 luni si-au imbunatatit memoria si crearea de concepte. Un alt studiu, de data aceasta efectuat asupra femeilor, a demonstrat ca pana si un singur antrenament pe saptamana practicat timp de un an a imbunatatit considerabil atentia selectiva si rezolvarea conflictelor (ambele fiind functiuni executive care te ajuta sa finalizezi lucruri).

 


Cautare

Calendar poster

May 2016
M T W T F S S
« Apr   Jun »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Arhiva blog

Noi cream mediul care te formeaza !