• office@learning-ecosystem.org
  • (0723) 692 950

Learning Fitness

  • 0

Learning Fitness

Tags : 

Ceea ce propunem noi sub conceptul de LEARNING FITNESS este un set de masuri ce pregatesc organismul pentru invatare si amplifica eficienta acesteia. Learning fitness are trei componente: body fitness, brain food si brain fitness. Fie ca suntem copii sau adulti, invatam permanent, ne adaptam la mediul in continua schimbare, la noi tehnologii, la noi informatii atat acasa cat si la locul de munca. Pentru a fi eficienti intr-un proces care ne influenteaza atat de mult obtinerea rezultatelor dorite si care – in acelasi timp este si atat de solicitant – merita sa fim pregatiti. Procesul de invatare este unul complex, ce implica diferite organe: in primul rand, sistemul nervos central, dar si inima, plamanii, ficatul si muschii joaca roluri importante. Pentru a ne pregati un proces de invatare eficient inseamna a ne pregati intreg corpul. Iata cateva informatii ce va pot ajuta.

Brain Fitness

Daca ptuem privi creierul nostru precum un muschi, atunci este mai usor de inteles cum functioneaza brain fitness. Asa cum prin body fitness putem antrena muschii astfel incat sa se dezvolte, putem prin exercitii specifice practicate constant. Oamenii de stiinta consideratu pana nu de mult ca abilitatile mentale dobandite in copilarie constituiau tot bagajul de care dispunem pe tot parcursul vietii. Dar in ultimele decate neurostiinta a demonstrat ca si la adulti creierul se modifica constant (proces numit neuroplastie) prin cresterea de noi neuroni si noi legaturi neuronale. Brain fitness-ul consta in exercitii ce folosesc acest proces natural al neuroplastiei, pentru a sustine dezvoltarea unor abilitati mentale specifice. Numai ca in locul invatarii unor abilitati specifice cu aplicabilitate doar in anumite arii specifice, brain fitness tinteste procese cognitive centrale care sustin anumite tiprui de performanta in diferite arii ale vietii noastre zilnice. Aceste procese includ atentia, luarea deciziilor, memoria, viteza de procesare a informatiei, flexibilitatea cognitiva, toate activitati decisive in viata reala.

Body Fitness

Exercitiul fizic este esential pentru procesul de invatare. De aceea, recomandam exercitii fizice, in reprize de minim 20 minute, macar o data pe zi. Cel mai simplu exercitiu fizic este mersul pe jos (20 minute), o alergare usoara sau alternarea intre cele doua. Mersul pe bicicleta este, de asemenea, foarte potrivit. Pe cat puteti, alegeti aceste activitati in aer liber in favoarea celor similare, dar in salile de fitness. Daca alegeti totusi o sala de fitness, asigurati-va ca este bine aerisita si are lumina naturala.

Brain food

Ce mancam, cum mancam si cand mancam, influenteaza dramatic procesul de invatare. Motivele pentru care se intampla acest lucru sunt:

  • sistemul nervos central are nevoie pentru a procesa informatia, a o codifica si memora de o serie de procese electro-chimice ce au loc la nivelul terminatiilor nervoase (axon – dendrita) si de o serie de procese bio-chimice (endocrine) la nivelul mai multor glande (amigdala, sistemul limbic etc.). Toate elementele necesare procesului electric (Na, K, Mg etc.) si chimic (anumite proteine, vitaminele B6, B12, beta caroten, acid folic etc.) sunt luate din alimentatie. Cu alte cuvinte, ceea ce mancam contine elemente care pot sustine procesul de invatare sau dimpotriva elemente care inhiba procesul de invatare.
  • o data pornit procesul de alimentatie o mare cantitate de sange pleaca spre anumiti muschii, ficat, pancreas, inima, care incep procese fiziologice specifice de sustinerea extragerii elementelor nutritive, iar sistemul nervos central (creierul in special) este vaduvit pentru o perioada de timp de afluxul de sange necesar (si implicit de oxigen si elementele de mai sus) procesarii informatiei si racirii creierului din timpul activitatilor intelectuale sustinute.

Iata de ce este recomandat sa mancam des (pentru a avea rezerve de elemente nutritive permanent in organism), dar nu in cantitati mari (pentru a evita procese ample de “decuplare” a cortextului de la activitatile intelectuale). De asemenea, este recomandat sa se evite – pe cat posibil – mancatul inainte de a ne apuca de invatat. Daca nu poate fi evitat acest lucru, sunt de preferat gustari sanatoase bogate in fructe si seminte. Plimbari scurte in aer liber sau exercitii de brain fitness sunt de asemenea, bine de intercalat intre o masa copioasa si procesul de invatare.

Principalele elemente de care are nevoie creierul nostru in procesul de invatare sunt:

  • acidul folic, vitaminele B6 si B12 – sunt materia prima pentru neurotransmitatori (ajuta transmiterea, procesarea si stocarea informatiei) si in acelasi timp influenteaza starea de somn/veghe, foamea si starea generala (cheful).
  • acidul gras omega-3 – sunt materia prima pentru formarea si repararea celulelor, inclusiv celula nervoasa.
  • carbohidratii – sunt necesari pentru a produce energia necesara.
  • vitaminele A, C, E, beta-carotenul – sunt necesare pentru evitarea distrugerii radicalilor liberi.

Avand in vedere aceste lucruri ce alimente se recomanda sa mancam?

  • pestele si uleiul de peste – somon, ton, macorou
  • cereale de tot felul
  • seminte, nuci , alune
  • oua
  • fructele in special banane, mere padurete, afine, portocale, lamai
  • legume in special brocoli, morcov, fasole, linte
  • carne de pasare, crescuta in conditii normale, ideal de tara
  • ciocolata (de preferat ciocolata neagra)
  • vin rosu (in cantitati mici)

Este important sa putem identifica si alimentele care nu ne ajuta deloc in procesul de invatare:

  • orice aliment consumat in cantitati mari, solicita organismul pentru digestie, afecteaza starea psihica, se pierde din tonusul cognitiv
  • alcoolul, in special spirtoasele, distrug celula nervoasa, solicita cantitati mari de apa pentru eliminarea din organism si ca atare, pot induce deshidratare
  • colorantii alimentari, indulcitorii, orice chimicale solicita organismul pentru digestie, provoaca pierderea concentrarii
  • painea alba, produsele din faina, produsele dulci (cu zaharoza, atentie fructele contin fructoza care nu este atat de nociva), sucurile dulci, produc cresterea zaharurilor in sange, hipoglicemie, solicita ficatul pentru producerea de cantitati mari de insulina, “parcand” creierul pentru o vreme. Produc reactii comportamentale specifice: irascibilitate, somnolenta, lipsa de concentrare
  • grasimile hidrogenate (mancarea grasa, uleiurile) necesita multa energie pentru a fi digerate si prin depunerea de colesterol pe vasele de sange, duc treptat la o proasta irigare / oxigenare a creierului
  • nicotina prin constrictia capilarelor la nivelul creierului, conduce la reducerea fluxului de sange si implicit al elementelor nutritive si oxigenului, producand oboseala, pierdera memoriei de scuta durata.

Mentine hidratarea

Corpul nostru este format in proportie de 63% din apa. Avem nevoie de suficienta apa de-a lungul fiecarei zile, pentru a ne mentine nivelul de energie si concentrare, asa ca a ne mentine hidratati este important.

Atentie! hidratarea cea mai eficienta se produce prin consumarea de apa si nu produse care contin si apa. Sucurile nenaturale sau partial naturale, pe langa apa contin chimicale nocive. Alcoolul contine cantitati mult mai mici de apa decat cantitatea de apa necesara pentru a putea fi digerat, de aceea nu numai ca nu hidrateaza deloc organismul, ci practic provoaca deshidratare. Desi cofeina si teina ajuta la concentrare, cantitatile mari pot produce procese contrare. De aceea, preferati ceaiurile verzi sau de fructe.


About Author

Cristian Negut

Am terminat Facultatea de Stiintele Naturii si Ecologie, am urmat un master in Austria in management si leadership. Am condus organizatii (de stat, private si neguvernamentale) incepnad din 1993, cu angajati de la 1 la 4000. Din 2000 conduc si propria firma de training si consultanta, iar din 2012 sunt asociat in Learning Ecosystem, unde creem mdeiul care te invata. Sunt pasionat de training, consultanta, leadership, invatarea la adulti si modul in care plastia neuronala poate ajuta acest lucru. Sunt crestin ortodox si imi place sa descopar oamenii si relatiile dintre ei din perspectiva patristica.

Leave a Reply

Cautare

Calendar poster

July 2017
M T W T F S S
« May    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Arhiva blog

Noi cream mediul care te formeaza !