• office@learning-ecosystem.org
  • (0723) 692 950

E loc pentru introvertiti  in formarea adultilor?

  • -

E loc pentru introvertiti  in formarea adultilor?

Introvertul care lipseste

Formarea adultilor – asa cum ar trebui ea sa fie gandita – se bazeaza pe implicarea totala a participantilor, pe libera lor exprimare si interactiunea lor in grup si plen. Processor de formare, fie ca sunt traininguri, ateliere, workshopuri, conferinte sau consultanta si coaching, toate au nevoie de un participant activ, gata sa problematizeze si sa caute sensuri, gata sa testeze ipoteze si sa confrunte situatii, liber sa experimenteze in laborator alaturi de colegii de formare.

Formarorii pornesc de la aceste premize si cauta metode de formare interactive care sa stimuleze participativitatea. In fapt, cel mai mare cosmar al unui formator profesionist este acela ca participantii sa nu interactioneze.

Pe de alta parte, formatorii promit – si asa ar si trebui sa fie – ca fiecare demers de formare se bazeaza pe o atenta analiza a nevoilor specifice ale grupului. Dar statisticile ne spun ca, in populatia americana si europeana avem intre o treime si pana la jumatate din persoane cu o personalitate introverta. Asta inseamna ca una din doua sau trei persoane de la curs, statistic vorbind sunt sanse sa fie introverte. Aceste cifre ar trebui sa dea de gandit serios in construirea oricarui proces de dezvoltare si formare. Formatorii ar fi util sa gandeasca demersuri speciale in designul de formare care sa ii implice pe introvertiti, in timp ce ii tine pe extroverti blocati la preluarea “fraielor” discutiilor.

Si mai interesant este ca introvertii, desi uneori dau senzatia ca nu au nimic a spune, au – datorita extraordinarei lor capacitati de ascultare activa si a ragazului dat de faptul ca nu se reped in a emite opinii – au spuneam, o capacitance de analiza profunda a faptelor, ideilor, trairilor, care plate sustine procese de dezbatere si debrifing in orice formare perofesionist condusa.

Dar cum sa aducem acest filon de cunoastre si traire la nivelul dezbaterii de grup? Singurele metode pe care le-am identificat, in experienta mea de 15 ani de formator, tin de atentia distributiva a formatorului, de capacitatea de a da cuvantul celor ce nu s-au exprimat, de o maniera ce nu ii pune in dificultate si nici nu pune toate reflectoarele (tunurile ar spune un introvert) pe ei. Lucrul acesta necesita atat delicatete a cuvintelor cat si, fermitate in invitatie si solicita un formator bun, experimentat, sigur pe el, pe proces si dinamica grupului. Tocmai acestea sunt si motivele pentru care in realitate – in ciuda programelor de formare personalizate – avem o interventie si o participare reala foarte scazuta a introvertilor. Din punct de vedere professional, acest lucru nu costa doar pe introvert, ci si compania care pierde contributii solide si pertinente.

Introvertul reapare

Learning Management System (LMS) reprezinta o solutie optima si simpla pentru readucerea introvertului fix in mijlocul actiunii.

Open Class poate inrola zeci de participanti. Pentru un introvert, a fi cu toti in acceasi camera poate fi un pic cam stanjenitor. Dar particparea intr-o clasa virtuala, asigura linistea si lejeritatea de care introvertul are nevoie pentru a se manifesta.

Introvetul are nevoie de un timp mult mai mare de a isi face includerea. Acest lucru ii produce un mare handicap in grupuri noi, in raport cu extrovetul. Desi se include greu, acest lucru nu se observa pe o platforma de tip lms. Aici isi poate lua ragazul sa se acomodeze cu fiecare, sa isi completeze profilul si sa ii vada pe toti ceilalti.

Introvertul are mare nevoie de timp. Fiecare interactiune a sa este una pregatita, calculata si de aceea nu se repede. Un lms ii ofera acest timp necesar.

In necontenita sa lupta cu extrovertul (lupta asta este atat de inegala incat extrovertul nici nu isi da seama ca e o lupta) principala arma cu care este infrant un introvert este aceea de a fi intrerupt. Atunci cand participa la o invatare pe o platforma lms introvertul nu poate fi intrerupt. E protejat.

Add sea, introvertul se simte judecat pentru ceea ce spune si asta il face sa se retraga din discutie, precum melcul isi retrage coarnele. Acest sentiment il poate avea si in comentariile si discutiile dinntr-un lems, insa faptul ca nu este expus si limbajului nonverbal si paraverbal la care este expus intr-un curs in poate ajuta.

Un lms ii da sanasa sa poata comenta opiniile celorlalti, fara sa se teama ca va trebui sa ii priveasca in ochi. Aici nu vreau sa spun ca un introvert vorbeste pe la spate (nu o face sau o face la fel de mult ca toti ceilalti), ci vreau sa spun ca privitul ochi in ochi si uneori incalcarea spatiului intim (care la introverti e mult mai mare decat la extroverti) ii face sa nu ne mai ofere feedback. Ori, fiind ascultatori activ innascuti si deoare vorbesc putin si-au ascutit abilitatea de a fi buni observatori, feedback-ul introvertului este extrem de pretios.

Nu este nevoit sa mentina contacte multiple, iar un lms il poate ajuta sa le poata gestiona in ritumul sau. In felul acesta ajunge ca singur sa se includa in grupuri mai mari decat de obicei.

Exprimarea este mai mult scrisa, pe o platforma, decat orala. Acest lucu este ideal pentru un introvert si locul in care linistit il depaseste pe extrovert. Este locul in care lucrurile se echilibreaza intre cei doi. Ideile sale sunt expuse coerent si neintrerupt de nimeni.

Introvertul este prin excelenta un perfectionist. Adora sa isi slefuiasca munca inainte de a o prezenta, iar acet lucru ii pare foarte dificil in discutii orale spontane. Un lms este mana cereasca de care are nevoie.

Concluziile mele

Iata asadar, motivele pentru care un introvert nu numai ca adora un lms ci, este si foarte puternic ajutat de acesta pentru a invata eficient. Deisgur ca un lms nu va putea fi un proces de invatare complet. Desigur ca interactiunea fata in fata si in grup nu va putea fi eliminata decat, pierzand consistent din forta formarii. Nu recomand – nicidecum – renuntarea la interactiunea directa, neintermediata de platfrome virtuale. Asa ceva nu se poate fara a pierde filoane bune de invatare. In fapt, invatarea ar trebui sa ne pregateasca sa traim si sa performam mai bine intr-o lume in care interactionam si functionam ca fiinte sociale. Deci nu pentru asta militez, ci spun doar ca un lms poate ajuta pe cei care sunt mai putin dornici de initierea unor interactiuni, sa o faca. Experienta mea – de introvert moderat – imi arata ca primele momente de interactiune sunt dificile si o data depasite, introvertul se incadreaza usor si devine membru activ. Prin urmare, inceperea unei formari pe lms si continuarea ei in forme fizice, clasice, poate potenta participarea introvertului radical.

Learning Ecosystem inoveaza, dezvolta si livreaza ecosisteme de invatare ce combina avantajele unuia dintre cele mai puternice lens-uri (MATRIX) cu training, ateliere de lucru si coaching.

Intra in catalogul nostru pentru a vedea detalii.


About Author

Cristian Negut

Am terminat Facultatea de Stiintele Naturii si Ecologie, am urmat un master in Austria in management si leadership. Am condus organizatii (de stat, private si neguvernamentale) incepnad din 1993, cu angajati de la 1 la 4000. Din 2000 conduc si propria firma de training si consultanta, iar din 2012 sunt asociat in Learning Ecosystem, unde creem mdeiul care te invata. Sunt pasionat de training, consultanta, leadership, invatarea la adulti si modul in care plastia neuronala poate ajuta acest lucru. Sunt crestin ortodox si imi place sa descopar oamenii si relatiile dintre ei din perspectiva patristica.

Cautare

Calendar poster

September 2017
M T W T F S S
« May    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Arhiva blog

Noi cream mediul care te formeaza !