Mentorat: ce înseamnă mai exact?

Azi mai mult ca oricând constat că există foarte multe situații în care lumea vorbește despre mentorat sau despre coaching sau despre consultanță. De fapt, adesea mă găsesc în situația bizară de a asculta pe cineva care începe prin a îmi spune (dacă ar fi să parafrazez) că oferă coaching într-un program de consultanță și astfel devine mentor.

Este foarte năucitor pentru mine să operez cu atâția termeni și oricât de mult aș aprecia bogăția de sinonime a limbii române, tot nu îmi vine să cred că avem nevoie de atâția termeni pentru a spune același lucru. Astfel m-am decis să îmi (vă) clarific în această problemă care, se dovedește a nu fi doar una semantică. Nu vă așteptați la o edificare definitivă și mai ales absolută. Este doar părerea mea, pe care aleg să o împărtășesc cu voi pentru a vă provoca la reflexie.

Să o luăm pe rând și să începem cu mentor și mentorat. Dintre toate pare cel mai românesc, dar la origine este tot un neologism. Vine din latinescul mentor si se referă la o persoană educată care îndrumă pe altcineva, la un lider spiritual care inspiră. Nici în latină nu este nou, el fiind preluat din Grecia antică unde Mentor era prietenul lui Ulise și perceptor al lui Telemac. Ca sinonim ar avea cuvântul educator, dar în accepțiunea acestuia mai veche de educator privat (preceptor). Cu alte cuvinte mentorul este un îndrumător care îndrumă folosindu-se de expertiza sa (cunoaștere + experiență personală în domeniu), dar care folosește ca instrument exemplul personal. Sensul de conducător spiritual ne arată că mentoratul are la bază faptul că cei cel urmează îl urmează pentru și în exemplul său. Deci mentorul are nevoie în primul rând de motivația intrinsecă a celor pe care îi mentorează. Chiar mai precis, are nevoie de dorința celor ce îl urmează să fie asemenea mentorului.

Este interesant să constatăm și faptul că avem și alt înțeles al cuvântului mentor, mai puțin cunoscut, dar care este de natură a ne clarifica și mai mult asupra înțelesului mentorat-ului și mai ales asupra dorinței de a fi asemenea.

În botanică mentor este se numește și altoiul dintr-o plantă bătrână grefat pe o plantă tânără cu scopul ca aceasta să îi împrumute proprietățile. Este cât se poate de elocvent și pentru procesul de formare sau în sens chiar mai larg de dezvoltare personală la adulți. Deci asemănarea de care vorbeam mai sus constă în “împrumutarea proprietăților” dezirabile ale mentorului și nu în copierea (chiar clonarea) acestuia. Acest lucru lasă loc liber propriei personalități a celui ce urmează un mentor, iar rezultatul este format de mentor dar nu este identic cu mentorul (poate fi chiar un rezultat mai bun). Prin urmare procesul este unul de dezvoltare personală și poate fi dus (cu atenție) către un proces de dezvoltare spirituală (nu în sensul neapărat religios, ci în sensul căutării rostului în lume și sensului în viață).

Learning Ecosystem construiește programe de mentorat, în care cei ce se simt inspirați de unul dintre formatorii noștri cu experiență poate intra într-un proces de acompaniere cu scopul de a “împrumuta proprietăți ale mentorului” și a le grefa pe propria personalitate.

Scopul final al acestor programe este acela de a forma în primul rând caractere, profesioniști atenți atât la rezultate, cât și la etica muncii lor și reprezintă un suport în căutarea sensului vieții fiecăruia.

În articolul următor voi reveni asupra celor doi termeni rămași a fi clarificați: coaching și consultanță.