• office@learning-ecosystem.org
  • (0723) 692 950

Learn Without Limits

  • -

Learn Without Limits

“Învață foră limite” este mesajul comun care ne-a adunat la o întâlnire între tineri antreprenori și lucrători în resurse umane. Împreună am descoperit cum pot două platforme de formare online: Coursera și Learning Ecosystem să ne ajute în a afla mai mult, a fi mai buni și a împărtăși și cu ceilalți din cunoștințele noastre. În cadrul evenimentul Learning Ecosystem a oferit gratuit și o sesiune de formare pe subiectul echipe eficiente și o sesiune de atelier pe subiectul relații vii.

 


  • -

Coursera by Learning Ecosystem

Coursera Challenge Week, eveniment organizat de Learning Ecosystem pe 8 septembrie 2016, a adunat antreprenori și oameni din HR pentru a le prezenta cele mai noi tehnologii de învățare online și blended learning.


  • -

PROVOCAREA săptămânii:

Coursera Challenge Week este provocarea pe care o ai. Joi, 8 septembrie 2016 de la ora 3 pm, ai oportunitatea de a fi împreună într-un eveniment alături de COURSERA cel mai mare furnizor de cursuri online din SUA și Learning Ecosystem, primul furnizor de ecosisteme de învățare din lume.

Antreprenori, HR-iști și manageri interesați de dezvoltarea lor și a echipelor lor, din 42 de orașe din toate colțurile lumii se vor uni în această provocare. În Romania acest eveniment este organizat de Learning Ecosystem în Bucuresști. Alătură-te celor peste 15.000.000 de participanții din toată lumea și descoperă ofertele complet gratuite oferite de Coursera și Learning Ecosystem doar pentru participanții de la acest eveniment.

Vin-o joi, 8 sepetembrie la Seneca Anticafe de la ora 3 pm și vor fi 3 ore cele mai bine investite din săptămâna asta. Mai multe detalii aici.

Coursera Challenge Week este provocarea pe care o ai. Joi, 8 septembrie 2016 de la ora 3 pm, ai oportunitatea de a fi împreună într-un eveniment alături de COURSERA cel mai mare furnizor de cursuri online din SUA și Learning Ecosystem, primul furnizor de ecosisteme de învățare din lume.

Antreprenori, HR-iști și manageri interesați de dezvoltarea lor și a echipelor lor, din 42 de orașe din toate colțurile lumii se vor uni în această provocare. În Romania acest eveniment este organizat de Learning Ecosystem în Bucuresști. Alătură-te celor peste 15.000.000 de participanții din toată lumea și descoperă ofertele complet gratuite oferite de Coursera și Learning Ecosystem doar pentru participanții de la acest eveniment.

Vin-o joi, 8 sepetembrie la Seneca Anticafe de la ora 3 pm și vor fi 3 ore cele mai bine investite din săptămâna asta. Mai multe detalii aici.


  • -

Beneficiile scrierii de mana

“Ce pierdem cand scrierea de mana se estompeaza?”
Traducere de Cristina Elena Negut dupa un articol de Michael Mabry


Beneficiile scrierii de mana

Scrierea de mana mai conteaza?

Nu foarte mult, conform spuselor mai multor educatori. Standardele de baza comune, care au fost adoptate in cele mai multe state americane, fac apel la predarea caligrafiei numai în grădinita si clasa intai. La noi in Romania caligrafie se face doar in clasa I. Dupa aceea, accentul se schimba rapid pe competenta de lucru pe tastatură…la americani, caci la noi abia in liceu devine cu adevarat de luat in considerare aceasta competenta.

Doar, psihologii și neurologii spun ca este mult prea devreme pentru a declara scrierea de mana o relicva a trecutului. Noi dovezi sugereaza ca legaturile dintre scrisul de mana si dezvoltarea educationala mai larga sunt mai profunde si merita luate in considerare serios.

Copiii nu doar ca citesc mai repede atunci cand invata sa scrie de mana, ci, de asemenea, ei sunt capabili sa genereze idei si sa retina informaitii mai bine, spun studiile.

Cu alte cuvinte, nu este doar vorba despre ceea ce am scrie, ci mai ales este despre cum scriem.

“Cand scriem, un circuit neuronal unic este activat in mod automat”, a declarat Stanislas Dehaene, un psiholog de la Collège de France din Paris. “Exista o recunoastere de baza a gestului in cuvantul scris, un fel de recunoastere prin simulare mentala direct in creier. “Si se pare ca acest circuit contribuie intr-un mod unic, nu ne-am dat inca seama cum, dar ceea ce este cert este ca invatarea se face mai usor.”

Un studiu din 2012 condus de Karin James, un psiholog de la Universitatea din Indiana, este un sprijin din acest punct de vedere. Copiiilor care nu au invatat inca sa citeasca si sa scrie le-au fost prezentate o litera sau o forma de pe un cartonas si le-a fost cerut sa-l reproduca intr-unul din cele trei moduri:

– unind punctele unei imagini cu un contur punctat,

– desenand pe o coala alba de hartie

– sau identificand-o pe tastatura unui calculator.

Copiilor li s-a facut apoi un RMN functional si li s-a aratat imaginea din nou.

Astfel, cercetatorii au descoperit ca procesul de invatare a contat foarte mult. Cand copiii au desenat cu mana libera pe foaia alba, ei au prezentat o activitate crescută in trei zone ale creierului, care sunt activate la adulti, atunci cand ar citi si ar scrie: girusul fusiform stâng, girus inferior frontal si cortexul parietal posterior.

Prin contrast, copiii care au tastat sau depistat litera sau forma nu au aratat nici un astfel de efect. Activarea a fost semnificativ mai slabă.

Scrierea de mana fiind abandonata in scolile publice si fiind astfel foarte rau pentru mintile tinere…iata la ce s-au gandit firmele si organizatiile creative:

Google a lansat un calculator hands-free pentru salile de operatie. Supravietuitorii de cancer de san isi pot exprima bucuria vietii lucrand la un tatuaj artistic.

De asemenea, e important de retinut ca variabilitatea poate constitui ea insasi un instrument de invatare. Mai precis, Dr James, declara ca un proces interesant il poate constitui pentru un copil, chiar scrierea unei scrisori de mana intr-un mod mai dezordonat si apoi oferirea spre citire altui copil. Citirea acestei scrisori a colegului poate constitui in sine un proces de invatare. Creierul nostru este obligat sa inteleaga sa zicem un “v” scris intr-o maniera diferita…el fiind tot un “v”…insa. Poate fi mai util pentur creier stabilirea faptului ca o eventuala reprezentare diferita este mai importanta decat sa vada in mod repetat acelasi rezultat.

Karin James, un psiholog de la Universitatea din Indiana, a folosit un RMN functional pentru a vedea modul in care scrierea de mana se regaseste in activitatea creierului copiilor si a adus astfel pentru prtima oara dovada stiintifica a modului in care acesta se modifica. – A. J. Mast pentru The New York Times.

Intr-un alt studiu, Dr. James a comparat copiii care scriu fizic scrisori cu cei care se uită doar cum altii scriu. Observațiile sale sugerează că efortul real pe care il angajeaza celula nervoasa din creier este oferit doar de beneficiile de învățare ale scrierii de mână.

Efectul merge insa si mai departe de recunoașterea literelor. Intr-un studiu care a inclus copiii din clasele primare I-IV, Virginia Berninger, un psiholog de la Universitatea din Washington, a demonstrat ca imprimarea, scrierea cursiva și tastarea pe o tastatură sunt toate asociate cu tipare mentale distincte si separate – si fiecare rezultat se regaseste intr-o produs final distinct.

Cand copiii scriu un text de mana, ei nu numai ca au produs in mod evident mai multe cuvinte, mai repede decat au făcut-o pe o tastatura, dar si-au exprimat si mai multe idei.

De asemenea, imagistica creierului, la mai vechii subiecți a aratat o legatura evidenta dintre scrierea de mana si generarea de idei. Atunci cand acesti copii au fost rugati sa vina cu idei pentru o compozitie, cei cu o mai buna scriere de mana au prezentat o mai mare activare neuronala in zonele asociate cu memoria de lucru – si a crescut vizibil zona de activare generala in retelele de citire si scriere.

Se pare că poate exista chiar și o diferență între imprimare și scris – o distincție de importanță deosebită, deoarece predarea cursiva dispare în curriculum-ul după curriculum. In disgrafie, o afectiune in care capacitatea de a scrie este afectata, uneori, dupa traumatisme cerebrale, deficitul poate lua o forma curioasă: La unii oameni, scrierea de mana ramanand relativ nealterata, în timp ce la altii, cea de imprimare este alterata.

Pe esantioane cu scriere de mana ale copiilor mici, Dr. Karin James a constatat ca, atunci cand copiii au facut o scrisoare cu mana libera, au prezentat activitate crescută in trei zone semnificative ale creierului, care nu s-au întâmplat când au trasat sau tastat litera.

În alexie, sau capacitatea de citire afectata, unele persoane care sunt în imposibilitatea de a procesa imprimare poate citi în continuare cursiv, și vice-versa – sugerand ca cele două moduri de scriere au activate retelele de creier separate

Dr. Berninger merge atât de departe încât să sugereze chiar că: scrierea de mana poate antrena capacitatea de auto-control într-un mod in care alte moduri de scriere nu o pot face, iar unii cercetători susțin că ar putea fi chiar o cale pentru tratarea dislexiei.

Beneficiile scrierii de mana se extind dincolo de copilarie.

Pentru adulti, culegerea textelor pe calculator poate fi o alternativa mai rapida si eficientă la scriere de mana, dar aceasta eficienta ar putea diminua capacitatea noastră de a procesa informatii noi. Nu numai ca memoram mai bine informatiile, atunci cand le scriem, dar capacitatea noastra de invatare in general, cunoaste beneficii.

Doi psihologi, Pam A. Mueller din Princeton si Daniel M. Oppenheimer de la Universitatea din California, Los Angeles, au raportat că, în ambele setări: de laborator si lumea reală, elevii invata mai bine atunci cand isi iau notite de mana, comparativ cu momentele in care isi iau notite pe tastatura.

Noile cercetari sugereaza ca scrierea de mana permite studentului sa proceseze continutul unui curs, precum si recadrarea informatiei acestuia – un proces de reflectie si de manipulare, care poate duce la o mai buna intelegere si codificarea a informatiei memorate.

Nu toti experti sunt convinsi de beneficiile pe termen lung ale scrisului de mana.

Cu toate acestea, un astfel de sceptic, psihologul Yale Paul Bloom, spune ca noua cercetare este, cel puțin, provocatoare: “Cu scrierea de mana, actul concret de a pune pe hartie fizic, o informatie te forteaza sa te concentrezi pe ceea ce este important”, a spus el…si de asemenea “Poate te ajută să gandesti mai bine.”


  • -

Provocarea iaurtului

 

In timp ce unele bacterii cauzeaza boli, corpul nostrum este plin de “bacterii bune” care ne sunt de folos. Purtam fiecare din noi aproximativ 6 kg, dupa unele estimari. Recent, oamenii de stiinta au descoperit ca bacteriile din intestine comunica direct cu creierul, prin axa „creier – intestine”, si ca schimband ecehilibrul bacterian poate sa schimba activitatea creierului, mai ales in ceea ce priveste dispozitia, modificand-o in sens pozitiv.

Detaliile nu sunt clare inca. Ce bacterii sunt mai bune si pentru ce scopuri? Inca e nevoie de multa munca de cerceatare, insa primele indicii sunt incurajatoare. De exemplu, one study asupra femeilor a relevat ca in urma consumului de lapte fermentat cu 5 bacterii specifice, activitatea creierului care controleaza emotiile si senzatiile a suferit modificari (1). Alte studii au aratat ca modificarea florei bacteriene din intestine are potentialul de a reuce anxietatea si tristetea (2).

Din moment ce sursele de bacterii de cea mai buna calitate sunt culturile vii de iaurt, am inclus o reteta de facut iaurt. Incearca chiar luna aceasta!

Iaurtul poate fi gasit in multe forme si uneori e dificil sa stii pe care sa il alegi. Cea mai buna varianta este sa ti-l faci tu pe al tau! Sunt multe retete precum aceasta care vine direct de la Epicurious.

Daca nu vrei totusi sa iti faci propriul iaurt ai grija sa cauti unele care contin culturi active – si tine-te departe de cele care contin o cantitate foarte mare de zahar caci fac mai mult rau decat bine creierului tau.

Poti sa iti iei portia de bacterii sanatoase si din suplimente probiotice. Din moment ce oamenii de stiinta nu stiu inca foarte bine ce bacterii anume sunt bune pentru creierul tau daca te decizi sa iei probiotice ar putea sa aibe sens sa le iei pe cele care contin diferite tipuri de bacterii.


(1) Tillish K, Lagus J et al. Consumption of Fermented Milk Product with Probiotic Modulates Brain Activity. Gastroenterology. 2013 June;144(7).

(2) See, for example, Bravo JA, Forsythe P et al. Proceedings of the National Academy of Sciences. 2011 Sep 20;108(38):160500-5; Steenbergen L, Sellaro R et al. A randomized controlled trial to test the effect of multispecies probiotics on cognitive reactivity to sad mood. Brain Behav Immun. 2015 Aug;48:258-64.


  • -

Anduranta, sau cum abstinenta ne poate ajuta

Cu toate ca o mare parte a studiilor asupra legaturii dintre exercitiul fizic si functia cognitiva se concentreaza aspra efortului fizic, studii recente demonstreaza ca si mental poate fi, de asemenea, benefic pentru creier. Asa ca luna aceasta, incercati sa includeti in programul vostru si elemente de antrenament de anduranta (asta daca nu ati facut-o deja). Mai jos aveti cateva idei despre cum sa incepeti:

Nu stai bine cu timpul sau cu acesul la echipamente? Poti sa iti folosesti propria greutate corporala in acest tip de antrenament. Flotari tractiuni ridicari de picioare scandura genuflexiuni si multe altele sunt toate forme de antrenament de rezistenta. (Vezi aici o lista de 50 de tipuri de exercitii). Multe din aceste exercitii pot fi facute cu usurinta acasa in vacanta sau oriunde altundeva. Alege cateva si fa-le acasa de doua sau trei ori pe saptamana. O mica precizare: executia poate fi foarte importanta pentru a obtine cele mai bune rezultate si pentru a ramane in siguranta. Daca este cu putinta cere ajutorul unei persoane mai experimentate care sa te ghideze pentru inceput pan ace te obisnuiesti cu aceste tipuri de exercitii.

Abstinenta este o forma de antrenament formidabila deoarece fiecare efort nu face decat sa creasca capacitatea de control a cortexului prefrontal asupra stimulilor veniti din sistemul limbic (creierul arhaic). Aceste tipuri de exericitii cresc capacitatea de autocontrol si vointa proprie. Fie ca tii post negru o zi intreaga (cu efecte benefice si asupra modului de hranire a organismului) fie ca amani deliberat o recompensa pe care ai putea avea-o imediat iti exersezi abstinenta. Ea consta in exercitii ce pot fi foarte usor la indemana si avea si alte beneficii: - alege sa nu folosesti telefonul mobil in timpul mesei - alege sa asculti pana la capat chiar si pe cei mai plictisitori oameni din anutuarul tau. - alege ca atunci cand ai o migrena sa incerci sa te linistesti singur si nu cu medicatie. - incearca astazi sa nu bei cafea sau alcool sau sa nu fumezi (mcar azi). Iti este dificil? Ai incercat si nu ai reusit? Ei bine sa stii ca in fapt ai reusit. Daca in fiecare zi cedezi la abstinenta 5 minute mai tarziu in fiecare zi de fapt iti antrenezi creierul.

Anduranta este o alta forma de antrenament de rezistenta care aduce autocontrolul adica supune impulsurile date de sistemul limbic cortexului prefrontal adica gandirii constiente.d Ca si in seturile de exercitii anterioare fiecare incercare care dureaza mai mult e un exercitiu de intrarire. - alege sa te bargieresti cu manca cealalata - alege sa urci un munte sa alergi mai mult sa cresti de fiecare data numarul de reprize la sala. - alege sa faci dus cu apa rece. Acest tip de antrenament ar trebui sa fie obligatoriu precedat de o discutie cu mediucul de familie pentru a nu exista contraindicatii medicale.

Cine esti si ce faci este posibil sa conteze

Beneficiile antrenamentului de anduranta este posibil sa varieze in functie de cat de des il executi si daca esti barbat sau femeie – asta printre alti factori. Spre exemplu, un studiu a aratat ca barbatii mai in varsta care au facut antrenament de rezistenta de trei ori pe saptamana timp de 6 luni si-au imbunatatit memoria si crearea de concepte. Un alt studiu, de data aceasta efectuat asupra femeilor, a demonstrat ca pana si un singur antrenament pe saptamana practicat timp de un an a imbunatatit considerabil atentia selectiva si rezolvarea conflictelor (ambele fiind functiuni executive care te ajuta sa finalizezi lucruri).

 


  • -

Educația se schimba! Cat de pregătită este Learnig Ecosystem sa ofere soluții adaptate viitorului?

Congresul SUA discuta acum pe marginea Higher Education Act, încercand sa introducă o noua paradigma in educația noii generații: colegiile si universitățile din SUA ar trebui sa plătească financiar atunci cand elevii ce le absolvă nu au succes in câmpul muncii. Dacă pentru America poate fi un subiect de dezbatere aprinsa, pentru Romania nu e nimic. Așa ceva nu poate fi conceput in spațiul mioritic.

Carol Salerno, Higher Education Economist/Analist, susține ca de fapt colegiile/universitățile americane deja plătesc financiar pentru lipsa de eficientă a angajaților pe care ii scot pe piața. 

Aceste instituții cheltuiesc pe recrutarea si menținerea studenților, fiecare student sau elev care renunța după primul an reprezintă timp pierdut si aduce costuri suplimentare pentru a fi inlocuit. Chiar si cei care termina si se chinuie sa se angajeze produc reputație negativă ce se simte foarte puternic financiar si pentru care instituțiile de învățământ cheltuie bani si timp consistent contracarandu-le. Cand acești absolvenți si-au facut studiile pe credit, pe care – fiind neangajați – nu le mai pot plăti, costurile eșecului absolventului, plătit de instituția de învățământ, sunt si mai mari.

Puse toate la un loc devine destul de clar ca instituțiile de învățământ plătesc un preț financiar consistent deja pentru eșecul absolvenților lor. 

Poate ca SUA e un spațiu prea liberal, provenind din tradiția protestanta, cu o societate civilă autentica si cu o administrație mult mai conectata la problemele reale ale popolatiei decât avem noi in Romania. Dar problema cu care se confrunta America se confrunta si UE si este si problema României. Chiar dacă autoritățile romane se fac ca nu o văd (deja sistemul de rezidențiat pentru medici a arătat ca autoritățile știu de problema, dar refuza sa o adreseze) instituțiile private de educație pt adulti, in special universitățile si companiile de formare, training, reconversie profesională o resimt deja financiar. 

In acest context, la care se adauga o școala românească primara, gimnaziala si liceală complet deconectate de piața muncii, care este răspunsul Learning Ecosystem?

Echipa de cercetători si de dezvoltatori produse de invatare la adulti a Learning Ecosystem are un răspuns indirect înglobat in produsele sale si un răspuns direct, care reprezintă cea mai curajoasa si responsabila reacție pe piața de formare profesională si personală din Romania.

Răspunsul indirect este dat de:

  1. Ecosistemul de invatare, care reprezintă combinația între un mediu real si unul virtual, o realitate augumentata dezvoltată de echipa Learning Ecosystem pentru a răspunde exact situațiilor din mediul in care acționează angajatul.
  2. Cercetarea, reprezintă o direcție strategica a Learning Ecosystem, care investește resurse importante de timp si oameni, precum si bugete consistente, tocmai pentru a studia nevoile specifice organizațiilor si echipelor, tendințele viitorului si a adapta acestora soluții eficiente de formare. 

Răspunsul direct, prin care abordam frontal problema adegvarii formarii la nevoile forței de munca sunt: 

  1. Asumarea transferului, care in esența înseamnă un proces atent proiectat si cu o arhitectura care permite maximum de adecvare a formarii si pregătire exact pentru nevoile organizației, echipelor si managerilor lor, aici si acum. 
  2. Garanția ROI, este promisiunea responsabila si curajoasa a Learning Ecosystem de a oferi clenților săi garanția recuperării investiției si a profitabilității ei. Si aici nu ne referim la garanții verbale sau slogane de marketing, ci la garanții financiare contractuale.

Learning Ecosystem aduce cu sine o experiența de 16 ani de formare, training, ateliere, workshopuri, consultată si coaching pentru echipe si managerii lor.

Alege sa te aliniezi viitorului printr-o analiza de nevoi completa a echipei tale.


  • -

Somnul si sanatatea creierului

Cand noi doarmim nu doarme si creierul nostru

Daca crezi cumva ca somnul este momentul in care opresti corpul pentru o binemeritata pauza, e timpul sa te gandesti din nou. Corpul trece din starea de veghe intr-o stare de relaxare mai mult musculara si cardiaca, insa dimpotriva alte organe incep o activitate febrila de “pregatire a corpului” pentru momentele de activitate ce urmeaza. Daca organele interne, in special ficatul, splina, rinichii intra in actiune si curata integ organismul, creierul in ansamlul sau si in mod special scoarta cerebrala incepe si ea sa isi reaseze informatiile si sa isi structureze conexiunile pentru a salva informatiile relevante din memoria de termen scurt in cea de termen lung. Tocmai de aceea, aceste momente de somn sunt fundamentale pentru o sanatate completa a sistemului nevros central.

Prin urmare, atunci cand suntem privati de somn, sau nu avem un somn suficient de lung, regulat, linistit inseamna ca sistemul nostru nervos central nu mai functioneaza la capacitatea sa optima. De aceea, pentru cei care se gandesc la schimbarea stilului de viata intr-unul mai sanatos, atentia pentru somn este la fel de importanta ca alimentatia si chiar mai importanta decat activitatea soportiva.

Efectele imediate observate in lipsa somnului sunt:

  • scaderea atentiei si a capacitatii de concentrare
  • predispozitie pentru stari anxioase si depresie
  • scaderea capacitatii de memorare pe termen lung si daca lipsa de somn calitativ se prelungeste si a
  • capacitatii de memorare pe termen scurt
  • cresterea incidentei bolilor de inima, a stresului
  • scaderea drastica a imunitatii

Pentru a elimina lipsa somnului calitativ iata cateva recomandari:

  • evitati orice fel de electronice – bazativa pe ceasul vostru intern
  • construitiva propriile rutine – o baie, citit, fitness usor relaxant
  • evita alcoolul – te poate ajuta sa adormi, dar afecteaza profund sistemul nervos
  • evita cofeina – cafea, ceai, ciocolata, bauturi acidulate toate cresc activiatea neuronala in zona perceptiilor si nu a reasezarii informatiilor.
  • limiteaza zgomutul – poti folosi muzica ambientala sau baroca, in nici un caz muzica cu ruperi de ritm.
    folosirea exercitiilor mentale pentru stimularea diferitelor functii corticale
  • evitarea mancarii in ultimele 2-3 ore inainte de somn, pentru ca sistemul digestiv sa finalizeze in mare masura procesarea bolului ambiental si astfel sa elibereze sangele necesaar sistemului nervos central.

  • -

Brocoli copt cu ceapa rosie si parmezan

reteta realizata de Amy Roskelley
traducere Cristian Negut

Ingrediente sanatoase:

Legume crucifere cu frunze verde inchis, ceampa

Legumele, cum ar fi broccoli si-au dovedit beneficiile pentru sanatatea creierului. Intr-un studiu foarte mare la femei, in ’60, cercetatorii au descoperit ca cei care au mancat mai multa verdeata si legume crucifere (cum ar fi broccoli, varza, si varza de Bruxelles-au) au inregistrat un declin mai min in memorie, atentei si abilitati verbale decat decat femeile care au mancat mai putin din aceste alimente. Ceapa este bogata in antioxidantul quercetin, care sa dovedit a fi protector impotriva leziunilor cerebrale ischemice (un tip de accident vascular cerebral) si poate imbunatati memoria afectata. Quercetin este, de asemenea, un foarte bun anti-depresiv.

Uleiul de masline este bogat in polifenoli, un grup de substante chimice usor absorbite cu proprietati antioxidante si anti-inflamatorii. O dieta bogata in polifenoli poate suprima debutul bolii Alzheimer prin prevenirea daunelor oxidative. Uleiul de masline este, de asemenea, o sursa buna de vitamina E, care a fost demonstrat ca intarzie progresia bolii Alzheimer, care este in general asociată cu cresterea in varsta si declinul cognitiv. Mai multe tipuri de studii afirma ca dietele cu ulei de masline mediteranean este un factor important pentru tonusul creierului.

Aceasta este o reteta simpla, dar gustoasa, care ofera broccoli si ceapa prajita în cuptor cu un pic de ulei de masline si branza parmezan. Este o salata potrivita pentru mancaruri cu carne, pui sau peste. Puteti inlocui o ceapa rosie cu ceapa alba sau galben dulce, daca preferati.

Ingrediente:

  • 3 cesti de broccoli
  • 1 ceapa rosie mica, se taie in felii
  • ulei de masline 1-2 linguri extra virgin
  • 1/4 ceasca parmezan ras
  • sare si piper dupa gust

Mod de preparare:

Se incalzeste cuptorul la 220 de grade C. Se prepara o foaie de copt pe o folie de pergament.
Punem broccoli si ceapa intr-un bol. Stropim cu ulei si parmezan. Se amesteca bine impreuna pentru a uniformiza continutul.
Se toarnă broccoli si ceapa pe foaie de copt si se raspandesc intr-un singur strat. Se fierbe timp de 10 minute si se amesteca. Gatiti inca 15 minute sau pana cand broccoli este frageda si usor crispy.
Se serveste imediat.


  • -

Supa de spanac iute

reteta recomandata de BrainHQ
traducere Monica Costea

Ingrediente benefice creierului:

Scortisoara, ceapa, turmeric, dovleac si morcov

Beta carotene-ul, substanta care da culoarea oranj morcovului, este unul din cei mai puternici antioxidanti. Mai multe cercetari au confirmat ca un nivel scazut de beta-caroten (o forma a vitaminei A) este asociat cu o functie cognitiva scazuta, si ca o cantitate crescuta de beta-caroten poate proteja impotriva deteriorarii functiilor cognitive in cazul adultilor mai in varsta.

O serie de studii ample, desfasurate pe termen lung, au demonstrat ca persoanele care consuma o cantitate semnificativa de beta-caroten au o memorie mult mai eficienta precum si abilitati de exprimare verbala mult imbunatatite fata de alte persoane care nu consuma aceast element nutritiv.

Morcovii aduc si o injectie de vitamina C, acid folic si niacin care ofera de asemenea multiple beneficii creierului  – toate astea la o incarcatura calorica nesemnificativa!

Daca nu ai chef sa toci, poti sa folosesti morcovi baby.

Ingrediente:

  • 2 lingura ulei de masline
  • 1 ceasca de ceapa tocata
  • 450 g de morcovi, curatate, taiate in rondele de 1 cm (aproximatic 2 cesti)
  • 2 cesti si jumatate de zeama de pui sau de
  • 1 lingurita si jumatate de chimion macinat
  • 1 lingurita de turmeric macinat
  • 1/2 lingurita de scortisoara
  • 1 lingura de miere
  • 1 lingurita de suc de lamaie
  • sare si piper dupa gust
  • 1/2 ceasca de iaurt simplu

Preparare:

Incalzeste uleiul intr-o tigaie mare la temperatura medie – inalta. Adauga ceapa si soteaza pentru 2 minute, amestecand. Adauga morcovii si amesteca pentru inca cateva minute pana cand acestia incep sa se inmoaie si sa se rumeneasca.

Adauga zeama, chinionul, scortisoara si turmericul. Adu amestecul la temperature de fierbere. Redu temperatura, acopera cu un capac si fierbe la foc mic pana cand morcovii devin foarte moi, pret de aproape 20 de minute.

Inchide focul si paseaza tot amestecul pana cand devine foarte moale. Pune totul din nou in tigaie si amesteca cu miere si suc de lamaie. Condimenteaza cu sare si piper dupa gust.

Serveste cu un strop de iart.


Cautare

Calendar poster

September 2017
M T W T F S S
« May    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Arhiva blog

Noi cream mediul care te formeaza !