• office@learning-ecosystem.org
  • (0723) 692 950

Managing Up

  • 0

Managing Up

Tags : 

Zilele trecute, citeam articolul lui Cheryl Marquez (Master the Fine Art of Manageing Up). Conceptul, in sine unul interesant, uneori l-am intalnit sub denumirea de “manage the boss”. El aduce ideea de a privi dintr-o perspectiva noua relatia atat de delicata dintre sef si subordonat.

Ceea ce imi place foarte mult la acest concept este ca sparge mitul superioritatii in actiune a sefului in aceasta relatie, atat de puternic intiparit in culturile paternaliste, cum sunt multe dintre cele pe care le-am intalnit. Iata ca acum discutam despre ce poate face subalternul pentru superior, aducand ceea ce intuitiv simteam ca ar trebui sa regasim in fiecare relatie profesionala, adica un echilibru in raportul de forte. Tocmai de aceea, voi renunta pe mai departe la a denumi relatia ca fiind relatia dintre sef si subaltern. Am sa-i dau o aura de relatie in dublu sens numind-o relatia manager – angajat.

Sa luam acum intr-o analiza mai ampla modul in care Cheryl propune sa echilibram relatia.

Tine-ti managerul informat

Un sfat a carui utilitate am descoperit-o timpuriu. Intotdeauna am incercat sa imi impresionez managerii cu care am lucrat, mai ales pe cel fata de care raportam direct. Iar metoda pe care o credeam cea mai potrivita a fost aceea de a le face surprize, placute consideram eu. Ceea ce am descoperit destul de repede, a fost sa constat ca managerii mei nu se bucurau de surprizele mele si adesea ceea ce eu consideram a fi o surpriza placuta se dovedea a fi una nu tocmai placuta tocmai prin caracterul ei de surpriza. Asa am aflat eu ca managerii au nevoie sa fie informati, sa stie ce faci pentru a putea sa-ti ofere suportul, asistenta si cadrul in care sa performezi. Astfel va sincronizati prioritatile, iar eforturile mele ca angajat devin mai productive din perspectiva managerului meu.

Fii proactiv

Parerea mea este ca a fi proactiv, inseamna sa gandesti pasii managerului tau si sa vii in intampinarea lor. Numai ca, acest lucru e nevoie sa fie facut cu precautie. Managerul tau are o alta perspectiva asupra muncii, proiectelor, task-urilor, decat o ai tu. De aceea, o asemenea proactivitate nu poate fi utila decat pe baza unui feeadback constant cu managerul tau.

In alta parte, insa – vad eu – foarte utila proactivitatea: dezvoltarea propriilor proiecte la care lucrezi, constanta preocupare de a aduce inovatie si plus valoare in ceea ce faci. Aici ii e managerului tau dificil sa intervina si prin urmare, aici contributia ta conteaza. Preia ownership-ul propriilor proiecte si task-uri, vorbeste despre asta cu managerul si actioneaza.

Daca ai o problema, rezolv-o!

Acest ultim sfat al lui Cheryl este deja unul notoriu. Acest lucru nu ii reduce cu nimic valoarea. De fapt, tot in opinia mea, cautarea solutiilor la problemele ce apar este cadrul cel mai propice pentru inovare, iar rezolvarea unei probleme reale, este in sine, plus valoare.

Managing up sau managing down

Desi toate cele afirmate de Cheryl sunt foarte pertinente, mai este un aspect important care cred ca schimba radical paradigma: managing the boss inseamna sa ne uitam in sus sau in jos?

Ideea de a ne uita in sus a fost asociata cu a ne uita la seful nostru si vine din pozitionarea sefului in organigrama; intotdeauna mai sus decat angajatii sai. Fiecare organigrama, indiferent de forma grafica pe care o ia, are seful lucratorilor mai sus decat acestia, iar sefii lor sunt la randul lor mai sus, si tot asa pana se ajunge la seful suprem (CEO, consiliu director etc.).

Dar ce este o organigrama pana la urma? Richard Branson scria candva ca, “atata timp cat angajatul sta cu fata la seful sau, ca la omul de la care ii vine salariul si seful – la randul sau – sta cu fata la seful sau tot ca la omul de care depinde salariul sau, organigrama este de fapt o forma de a aseza intreaga firma catre seful suprem si cu spatele la client.”

Pentru a evita sa se intample acest lucru, companiile au inceput sa vorbeasca despre intoarcerea cu fata la client, despre companiile orientate catre client. Acest lucru se obtine aparent usor, propunand angajatilor care sunt interfata cu clientul, sa se intoarca la acesta si sa inceapa sa devina atent la nevoile acestuia. Usor de spus, numai ca asta presupune sa se intoarca cu spatele la omul de care depinde salariul sau. Nimeni nu va face aceasta, pana cand seful angajatului nu se va intoarce cu fata catre clientul sau (angajatul) si cu spatele la cel se ii plateste lui salariul. Astfel, a orienta compania catre client, inseamna de fapt a intoarce fiecare om al companiei catre clientul sau (intern sau extern), facand ca salariul, primele, recunoasterea etc. sa fie legate de performanta in relatia cu clientul sau si nu, performanta in relatia cu seful sau. Clientul companiei devine astfel managerul, iar anagajatul subalternul sau. Nimic nou pana aici, numai ca mai departe seful angajatului devine acum – printr-o rasturnare de paradigma subordonatul angajatului, iar CEO-ul, subordonatul middle managementului.

Cu alte cuvinte sarcina fiecarui manager se transforma din conducerea subalternului sau, in crearea cadrului pentru ca acesta sa performeze. Managerul ajunge sa lucreze in slujba angajatului sau, precum acesta lucreaza in slujba clientului companiei.

Iata deci cum management up, devine managnement down.

Si acum, cateva intrebari de reflexie:

  1. Daca angajatul lucreaza la binele clientului si managerul la binele angajatului etc. cine mai lucreaza la binele companiei?
  2. Daca managerul devine subalternul angajatului, atunci inseamna ca acesta din urma va castiga un portofoliu, salariu si alte recompense mai mari decat primul?

  • 0

Learning Fitness

Tags : 

Ceea ce propunem noi sub conceptul de LEARNING FITNESS este un set de masuri ce pregatesc organismul pentru invatare si amplifica eficienta acesteia. Learning fitness are trei componente: body fitness, brain food si brain fitness. Fie ca suntem copii sau adulti, invatam permanent, ne adaptam la mediul in continua schimbare, la noi tehnologii, la noi informatii atat acasa cat si la locul de munca. Pentru a fi eficienti intr-un proces care ne influenteaza atat de mult obtinerea rezultatelor dorite si care – in acelasi timp este si atat de solicitant – merita sa fim pregatiti. Procesul de invatare este unul complex, ce implica diferite organe: in primul rand, sistemul nervos central, dar si inima, plamanii, ficatul si muschii joaca roluri importante. Pentru a ne pregati un proces de invatare eficient inseamna a ne pregati intreg corpul. Iata cateva informatii ce va pot ajuta.

Brain Fitness

Daca ptuem privi creierul nostru precum un muschi, atunci este mai usor de inteles cum functioneaza brain fitness. Asa cum prin body fitness putem antrena muschii astfel incat sa se dezvolte, putem prin exercitii specifice practicate constant. Oamenii de stiinta consideratu pana nu de mult ca abilitatile mentale dobandite in copilarie constituiau tot bagajul de care dispunem pe tot parcursul vietii. Dar in ultimele decate neurostiinta a demonstrat ca si la adulti creierul se modifica constant (proces numit neuroplastie) prin cresterea de noi neuroni si noi legaturi neuronale. Brain fitness-ul consta in exercitii ce folosesc acest proces natural al neuroplastiei, pentru a sustine dezvoltarea unor abilitati mentale specifice. Numai ca in locul invatarii unor abilitati specifice cu aplicabilitate doar in anumite arii specifice, brain fitness tinteste procese cognitive centrale care sustin anumite tiprui de performanta in diferite arii ale vietii noastre zilnice. Aceste procese includ atentia, luarea deciziilor, memoria, viteza de procesare a informatiei, flexibilitatea cognitiva, toate activitati decisive in viata reala.

Body Fitness

Exercitiul fizic este esential pentru procesul de invatare. De aceea, recomandam exercitii fizice, in reprize de minim 20 minute, macar o data pe zi. Cel mai simplu exercitiu fizic este mersul pe jos (20 minute), o alergare usoara sau alternarea intre cele doua. Mersul pe bicicleta este, de asemenea, foarte potrivit. Pe cat puteti, alegeti aceste activitati in aer liber in favoarea celor similare, dar in salile de fitness. Daca alegeti totusi o sala de fitness, asigurati-va ca este bine aerisita si are lumina naturala.

Brain food

Ce mancam, cum mancam si cand mancam, influenteaza dramatic procesul de invatare. Motivele pentru care se intampla acest lucru sunt:

  • sistemul nervos central are nevoie pentru a procesa informatia, a o codifica si memora de o serie de procese electro-chimice ce au loc la nivelul terminatiilor nervoase (axon – dendrita) si de o serie de procese bio-chimice (endocrine) la nivelul mai multor glande (amigdala, sistemul limbic etc.). Toate elementele necesare procesului electric (Na, K, Mg etc.) si chimic (anumite proteine, vitaminele B6, B12, beta caroten, acid folic etc.) sunt luate din alimentatie. Cu alte cuvinte, ceea ce mancam contine elemente care pot sustine procesul de invatare sau dimpotriva elemente care inhiba procesul de invatare.
  • o data pornit procesul de alimentatie o mare cantitate de sange pleaca spre anumiti muschii, ficat, pancreas, inima, care incep procese fiziologice specifice de sustinerea extragerii elementelor nutritive, iar sistemul nervos central (creierul in special) este vaduvit pentru o perioada de timp de afluxul de sange necesar (si implicit de oxigen si elementele de mai sus) procesarii informatiei si racirii creierului din timpul activitatilor intelectuale sustinute.

Iata de ce este recomandat sa mancam des (pentru a avea rezerve de elemente nutritive permanent in organism), dar nu in cantitati mari (pentru a evita procese ample de “decuplare” a cortextului de la activitatile intelectuale). De asemenea, este recomandat sa se evite – pe cat posibil – mancatul inainte de a ne apuca de invatat. Daca nu poate fi evitat acest lucru, sunt de preferat gustari sanatoase bogate in fructe si seminte. Plimbari scurte in aer liber sau exercitii de brain fitness sunt de asemenea, bine de intercalat intre o masa copioasa si procesul de invatare.

Principalele elemente de care are nevoie creierul nostru in procesul de invatare sunt:

  • acidul folic, vitaminele B6 si B12 – sunt materia prima pentru neurotransmitatori (ajuta transmiterea, procesarea si stocarea informatiei) si in acelasi timp influenteaza starea de somn/veghe, foamea si starea generala (cheful).
  • acidul gras omega-3 – sunt materia prima pentru formarea si repararea celulelor, inclusiv celula nervoasa.
  • carbohidratii – sunt necesari pentru a produce energia necesara.
  • vitaminele A, C, E, beta-carotenul – sunt necesare pentru evitarea distrugerii radicalilor liberi.

Avand in vedere aceste lucruri ce alimente se recomanda sa mancam?

  • pestele si uleiul de peste – somon, ton, macorou
  • cereale de tot felul
  • seminte, nuci , alune
  • oua
  • fructele in special banane, mere padurete, afine, portocale, lamai
  • legume in special brocoli, morcov, fasole, linte
  • carne de pasare, crescuta in conditii normale, ideal de tara
  • ciocolata (de preferat ciocolata neagra)
  • vin rosu (in cantitati mici)

Este important sa putem identifica si alimentele care nu ne ajuta deloc in procesul de invatare:

  • orice aliment consumat in cantitati mari, solicita organismul pentru digestie, afecteaza starea psihica, se pierde din tonusul cognitiv
  • alcoolul, in special spirtoasele, distrug celula nervoasa, solicita cantitati mari de apa pentru eliminarea din organism si ca atare, pot induce deshidratare
  • colorantii alimentari, indulcitorii, orice chimicale solicita organismul pentru digestie, provoaca pierderea concentrarii
  • painea alba, produsele din faina, produsele dulci (cu zaharoza, atentie fructele contin fructoza care nu este atat de nociva), sucurile dulci, produc cresterea zaharurilor in sange, hipoglicemie, solicita ficatul pentru producerea de cantitati mari de insulina, “parcand” creierul pentru o vreme. Produc reactii comportamentale specifice: irascibilitate, somnolenta, lipsa de concentrare
  • grasimile hidrogenate (mancarea grasa, uleiurile) necesita multa energie pentru a fi digerate si prin depunerea de colesterol pe vasele de sange, duc treptat la o proasta irigare / oxigenare a creierului
  • nicotina prin constrictia capilarelor la nivelul creierului, conduce la reducerea fluxului de sange si implicit al elementelor nutritive si oxigenului, producand oboseala, pierdera memoriei de scuta durata.

Mentine hidratarea

Corpul nostru este format in proportie de 63% din apa. Avem nevoie de suficienta apa de-a lungul fiecarei zile, pentru a ne mentine nivelul de energie si concentrare, asa ca a ne mentine hidratati este important.

Atentie! hidratarea cea mai eficienta se produce prin consumarea de apa si nu produse care contin si apa. Sucurile nenaturale sau partial naturale, pe langa apa contin chimicale nocive. Alcoolul contine cantitati mult mai mici de apa decat cantitatea de apa necesara pentru a putea fi digerat, de aceea nu numai ca nu hidrateaza deloc organismul, ci practic provoaca deshidratare. Desi cofeina si teina ajuta la concentrare, cantitatile mari pot produce procese contrare. De aceea, preferati ceaiurile verzi sau de fructe.


Cautare

Calendar poster

April 2018
M T W T F S S
« Mar    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Arhiva blog

Noi cream mediul care te formeaza !