• office@learning-ecosystem.org
  • (0723) 692 950

Managing Up

  • 0

Managing Up

Tags : 

Zilele trecute, citeam articolul lui Cheryl Marquez (Master the Fine Art of Manageing Up). Conceptul, in sine unul interesant, uneori l-am intalnit sub denumirea de “manage the boss”. El aduce ideea de a privi dintr-o perspectiva noua relatia atat de delicata dintre sef si subordonat.

Ceea ce imi place foarte mult la acest concept este ca sparge mitul superioritatii in actiune a sefului in aceasta relatie, atat de puternic intiparit in culturile paternaliste, cum sunt multe dintre cele pe care le-am intalnit. Iata ca acum discutam despre ce poate face subalternul pentru superior, aducand ceea ce intuitiv simteam ca ar trebui sa regasim in fiecare relatie profesionala, adica un echilibru in raportul de forte. Tocmai de aceea, voi renunta pe mai departe la a denumi relatia ca fiind relatia dintre sef si subaltern. Am sa-i dau o aura de relatie in dublu sens numind-o relatia manager – angajat.

Sa luam acum intr-o analiza mai ampla modul in care Cheryl propune sa echilibram relatia.

Tine-ti managerul informat

Un sfat a carui utilitate am descoperit-o timpuriu. Intotdeauna am incercat sa imi impresionez managerii cu care am lucrat, mai ales pe cel fata de care raportam direct. Iar metoda pe care o credeam cea mai potrivita a fost aceea de a le face surprize, placute consideram eu. Ceea ce am descoperit destul de repede, a fost sa constat ca managerii mei nu se bucurau de surprizele mele si adesea ceea ce eu consideram a fi o surpriza placuta se dovedea a fi una nu tocmai placuta tocmai prin caracterul ei de surpriza. Asa am aflat eu ca managerii au nevoie sa fie informati, sa stie ce faci pentru a putea sa-ti ofere suportul, asistenta si cadrul in care sa performezi. Astfel va sincronizati prioritatile, iar eforturile mele ca angajat devin mai productive din perspectiva managerului meu.

Fii proactiv

Parerea mea este ca a fi proactiv, inseamna sa gandesti pasii managerului tau si sa vii in intampinarea lor. Numai ca, acest lucru e nevoie sa fie facut cu precautie. Managerul tau are o alta perspectiva asupra muncii, proiectelor, task-urilor, decat o ai tu. De aceea, o asemenea proactivitate nu poate fi utila decat pe baza unui feeadback constant cu managerul tau.

In alta parte, insa – vad eu – foarte utila proactivitatea: dezvoltarea propriilor proiecte la care lucrezi, constanta preocupare de a aduce inovatie si plus valoare in ceea ce faci. Aici ii e managerului tau dificil sa intervina si prin urmare, aici contributia ta conteaza. Preia ownership-ul propriilor proiecte si task-uri, vorbeste despre asta cu managerul si actioneaza.

Daca ai o problema, rezolv-o!

Acest ultim sfat al lui Cheryl este deja unul notoriu. Acest lucru nu ii reduce cu nimic valoarea. De fapt, tot in opinia mea, cautarea solutiilor la problemele ce apar este cadrul cel mai propice pentru inovare, iar rezolvarea unei probleme reale, este in sine, plus valoare.

Managing up sau managing down

Desi toate cele afirmate de Cheryl sunt foarte pertinente, mai este un aspect important care cred ca schimba radical paradigma: managing the boss inseamna sa ne uitam in sus sau in jos?

Ideea de a ne uita in sus a fost asociata cu a ne uita la seful nostru si vine din pozitionarea sefului in organigrama; intotdeauna mai sus decat angajatii sai. Fiecare organigrama, indiferent de forma grafica pe care o ia, are seful lucratorilor mai sus decat acestia, iar sefii lor sunt la randul lor mai sus, si tot asa pana se ajunge la seful suprem (CEO, consiliu director etc.).

Dar ce este o organigrama pana la urma? Richard Branson scria candva ca, “atata timp cat angajatul sta cu fata la seful sau, ca la omul de la care ii vine salariul si seful – la randul sau – sta cu fata la seful sau tot ca la omul de care depinde salariul sau, organigrama este de fapt o forma de a aseza intreaga firma catre seful suprem si cu spatele la client.”

Pentru a evita sa se intample acest lucru, companiile au inceput sa vorbeasca despre intoarcerea cu fata la client, despre companiile orientate catre client. Acest lucru se obtine aparent usor, propunand angajatilor care sunt interfata cu clientul, sa se intoarca la acesta si sa inceapa sa devina atent la nevoile acestuia. Usor de spus, numai ca asta presupune sa se intoarca cu spatele la omul de care depinde salariul sau. Nimeni nu va face aceasta, pana cand seful angajatului nu se va intoarce cu fata catre clientul sau (angajatul) si cu spatele la cel se ii plateste lui salariul. Astfel, a orienta compania catre client, inseamna de fapt a intoarce fiecare om al companiei catre clientul sau (intern sau extern), facand ca salariul, primele, recunoasterea etc. sa fie legate de performanta in relatia cu clientul sau si nu, performanta in relatia cu seful sau. Clientul companiei devine astfel managerul, iar anagajatul subalternul sau. Nimic nou pana aici, numai ca mai departe seful angajatului devine acum – printr-o rasturnare de paradigma subordonatul angajatului, iar CEO-ul, subordonatul middle managementului.

Cu alte cuvinte sarcina fiecarui manager se transforma din conducerea subalternului sau, in crearea cadrului pentru ca acesta sa performeze. Managerul ajunge sa lucreze in slujba angajatului sau, precum acesta lucreaza in slujba clientului companiei.

Iata deci cum management up, devine managnement down.

Si acum, cateva intrebari de reflexie:

  1. Daca angajatul lucreaza la binele clientului si managerul la binele angajatului etc. cine mai lucreaza la binele companiei?
  2. Daca managerul devine subalternul angajatului, atunci inseamna ca acesta din urma va castiga un portofoliu, salariu si alte recompense mai mari decat primul?

  • 0

Learning Fitness

Tags : 

Ceea ce propunem noi sub conceptul de LEARNING FITNESS este un set de măsuri ce pregătesc organismul pentru învățare și amplifică eficiența acesteia. Learning fitness are trei componente: body fitness, brain food și brain fitness. Fie că suntem copii sau adulți, învățăm permanent, ne adaptăm la mediul în continuă schimbare, la noi tehnologii, la noi informații, atât acasă, cât și la locul de muncă. Pentru a fi eficienți într-un proces care ne influențează atât de mult obținerea rezultatelor dorite și care – în același timp este și atât de solicitant – merită să fim pregătiți. Procesul de învățare este unul complex, ce implică diferite organe: în primul rând, sistemul nervos central, dar și inima, plamânii, ficatul și muschii joacă roluri importante. A pregăti un proces de învățare eficient înseamnă a ne pregăti întreg corpul. Iată câteva informații ce vă pot ajuta:

Brain Fitness

Dacă putem privi creierul nostru precum un mușchi, atunci este mai usor de înțeles cum funcționează brain fitness. Așa cum prin body fitness putem antrena mușchii astfel încât să se dezvolte, putem prin exerciții specifice practicate constant să antrenăm creierul. Oamenii de știință considerau până nu de mult că abilitățile mentale dobândite în copilărie constituiau tot bagajul de care dispunem pe tot parcursul vieții. Însă, în ultimele decade, neuroștiința a demonstrat că și la adulți creierul se modifică constant (proces numit neuroplastie) prin creșterea de noi neuroni și prin stabilirea de noi legături neuronale. Brain fitness-ul constă în exerciții ce folosesc acest proces natural al neuroplastiei, pentru a susține dezvoltarea unor abilități mentale specifice. Numai că în locul învățării unor abilități specifice cu aplicabilitate doar în anumite arii specifice, brain fitness țintește procese cognitive centrale care susțin anumite tipuri de performanță în diferite arii ale vieții noastre zilnice. Aceste procese includ atenția, luarea deciziilor, memoria, viteza de procesare a informației, flexibilitatea cognitivă, toate activități decisive în viața reală.

Body Fitness

Exercițiul fizic este esențial pentru procesul de învățare. De aceea, recomandăm exerciții fizice, în reprize de minim 20 minute, măcar o dată pe zi. Cel mai simplu exercițiu fizic este mersul pe jos (20 minute), o alergare ușoară sau alternarea între cele două. Mersul pe bicicletă este, de asemenea, foarte potrivit. Pe cât puteți, alegeți aceste activități în aer liber în favoarea celor similare, dar în sălile de fitness. Dacă alegeți totuși o sală de fitness, asigurați-vă că este bine aerisită și are lumină naturală.

Brain food

Ce mâncăm, cum mâncăm și când mâncăm, influențează dramatic procesul de învățare. Motivele pentru care se întamplă acest lucru sunt:

  • sistemul nervos central are nevoie, pentru a procesa informația, a o codifica și memora, de o serie de procese electro-chimice ce au loc la nivelul terminațiilor nervoase (axon – dendrită) și de o serie de procese bio-chimice (endocrine) la nivelul mai multor glande (amigdala, sistemul limbic etc.). Toate elementele necesare procesului electric (Na, K, Mg etc.) și chimic (anumite proteine, vitaminele B6, B12, beta caroten, acid folic etc.) sunt luate din alimentație. Cu alte cuvinte, ceea ce mâncăm conține elemente care pot susține procesul de învățare sau, dimpotrivă elemente care îl inhibă.
  • o dată pornit procesul de alimentație, o mare cantitate de sânge pleacă spre anumiți mușchi, ficat, pancreas, inimă, care încep procese fiziologice specifice de susținere a extragerii elementelor nutritive, iar sistemul nervos central (creierul în special) este văduvit pentru o perioadă de timp de afluxul de sânge necesar (și implicit de oxigen și de elementele menționate mai sus) procesării informației și răcirii creierului, din timpul activităților intelectuale susținute.

Iată de ce este recomandat sa mâncăm des (pentru a avea rezerve de elemente nutritive permanent în organism), dar nu în cantități mari (pentru a evita procese ample de “decuplare” a cortextului de la activitățile intelectuale). De asemenea, este recomandat sa se evite – pe cat posibil – mancatul inainte de a ne apuca de invatat. Daca nu poate fi evitat acest lucru, sunt de preferat gustari sanatoase bogate in fructe si seminte. Plimbari scurte in aer liber sau exercitii de brain fitness sunt de asemenea, bine de intercalat intre o masa copioasa si procesul de invatare.

Principalele elemente de care are nevoie creierul nostru in procesul de invatare sunt:

  • acidul folic, vitaminele B6 si B12 – sunt materia prima pentru neurotransmitatori (ajuta transmiterea, procesarea si stocarea informatiei) si in acelasi timp influenteaza starea de somn/veghe, foamea si starea generala (cheful).
  • acidul gras omega-3 – sunt materia prima pentru formarea si repararea celulelor, inclusiv celula nervoasa.
  • carbohidratii – sunt necesari pentru a produce energia necesara.
  • vitaminele A, C, E, beta-carotenul – sunt necesare pentru evitarea distrugerii radicalilor liberi.

Avand in vedere aceste lucruri ce alimente se recomanda sa mancam?

  • pestele si uleiul de peste – somon, ton, macorou
  • cereale de tot felul
  • seminte, nuci , alune
  • oua
  • fructele in special banane, mere padurete, afine, portocale, lamai
  • legume in special brocoli, morcov, fasole, linte
  • carne de pasare, crescuta in conditii normale, ideal de tara
  • ciocolata (de preferat ciocolata neagra)
  • vin rosu (in cantitati mici)

Este important sa putem identifica si alimentele care nu ne ajuta deloc in procesul de invatare:

  • orice aliment consumat in cantitati mari, solicita organismul pentru digestie, afecteaza starea psihica, se pierde din tonusul cognitiv
  • alcoolul, in special spirtoasele, distrug celula nervoasa, solicita cantitati mari de apa pentru eliminarea din organism si ca atare, pot induce deshidratare
  • colorantii alimentari, indulcitorii, orice chimicale solicita organismul pentru digestie, provoaca pierderea concentrarii
  • painea alba, produsele din faina, produsele dulci (cu zaharoza, atentie fructele contin fructoza care nu este atat de nociva), sucurile dulci, produc cresterea zaharurilor in sange, hipoglicemie, solicita ficatul pentru producerea de cantitati mari de insulina, “parcand” creierul pentru o vreme. Produc reactii comportamentale specifice: irascibilitate, somnolenta, lipsa de concentrare
  • grasimile hidrogenate (mancarea grasa, uleiurile) necesita multa energie pentru a fi digerate si prin depunerea de colesterol pe vasele de sange, duc treptat la o proasta irigare / oxigenare a creierului
  • nicotina prin constrictia capilarelor la nivelul creierului, conduce la reducerea fluxului de sange si implicit al elementelor nutritive si oxigenului, producand oboseala, pierdera memoriei de scuta durata.

Mentine hidratarea

Corpul nostru este format in proportie de 63% din apa. Avem nevoie de suficienta apa de-a lungul fiecarei zile, pentru a ne mentine nivelul de energie si concentrare, asa ca a ne mentine hidratati este important.

Atentie! hidratarea cea mai eficienta se produce prin consumarea de apa si nu produse care contin si apa. Sucurile nenaturale sau partial naturale, pe langa apa contin chimicale nocive. Alcoolul contine cantitati mult mai mici de apa decat cantitatea de apa necesara pentru a putea fi digerat, de aceea nu numai ca nu hidrateaza deloc organismul, ci practic provoaca deshidratare. Desi cofeina si teina ajuta la concentrare, cantitatile mari pot produce procese contrare. De aceea, preferati ceaiurile verzi sau de fructe.


Cautare

Calendar poster

October 2018
M T W T F S S
« Mar    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Arhiva blog

Noi cream mediul care te formeaza !