• office@learning-ecosystem.org
  • (0723) 692 950

Gamification

Gamification

Gamification este mai mult decat un cuvant ciudat. Este descrierea unui proces care poate fi un insrtrument eficient de antrenare a adultilor si tinerilor in invatare, oferind momenete memorabile de care sa se lege invatarea si inidicatori masurabili ai invatarii. Totul este completat de o atmosfera placuta de joc.

Vremea când dacă erai prins la lucru jucându-te se termina printr-o mustrare s-a încheiat. Azi a te juca în timpul programului poate deveni nu numia benefic, dar chiar un deziderat pentru organizație.

Gamification foloseste toate atributele jocului ce scot din oameni dorinta naturala de participare, de realizare si implinire, de statut, de auto-exprimare, de finalizare si altruism. Si asta fara sa fie nevoie de apelarea la solutii de tip suma zero, adica pentru ca un participant sa castige este nevoie ca un altul sa piarda. Folosind elemente specifice jocului, precum provocarile si sarcinile pentru a caror realizare primesc puncte, ecusoare, diplome si insigne, gamification propune participare nelimitata la 1-2 zile (precum team buildingurile) ci extinsa la saptamani si chiar luni de zile. De asemenea, participatnii pot juca la orice ora si in orice mediu (acasa, pe drum, la birou) si in calupuri atat de mici cat doresc ei, facand accesibila participarea.

Desi uneori poate parea ca gamification nu este decat o alocare de insigne si ecusoane la momente marcante parcurse in programul de formare, in fap reprezinta mai mult. Este un proces camplex, menit sa foloseasca mecanica de joc, design si logistica specifica pentru a starni ludicul din noi si a creste motivatia si performanta invatarii.

Gamification nu este un joc, pentru ca scopul sau nu este sa castigi, ci sa ÎNVEȚI. Este construit cu acest deziderat in minte, iar jocul este doar pretex pentru invatare.

Iar probabil cel mai important avantaj al gamification este acela de a putea învăța direct din propriile greșeli, într-un mediu sigur, și care asigură protecția față de consecințele nefaste ale greșelilor.

Posibilitatea de a imparti invatarea pe nivele de performare – pe care jocul o permite – permite tehnic o buna intregrare a abordarii maiestriei in programele noastre de formare.

Nu este suficient sa pui niste puncte intr-un LMS si sa creezi gamification. Este mai mult, este construirea unui fir epic, unei povesti in care se dezvolta continutul de invatat si provoaca exersarea abilitatilor si comportamentelor dezirabile. Este o poveste care il captiveaza si motiveaza pe participant sa vrea sa mearga pana la capat, sa dezvolte strategii pentru a ajune la final. Si astfel sa fie 100% implicat in prorpiul proces de invatare.

Obiective si provocari

Gamificarea invatarii propune asumarea unor obiective de invatare. Aceste obiective pot fi atinse prin parcurgerea unor provocari prinse intr-o naratiune. Stategii de depasire a provocarilor cresc motivatia finalizarii proceselor incepute. Sentimentul implinirii unor obiective si obtinerii unor rezultate concrete mobiliezeaza participantii.

Incurajarea autonomiei

Gamification incurajeaza autonomia. Pentru a putea beneficia de beneficiile oferite de gamification participantii e nevoie sa se auto-conduca si sa mobilizeze atat la nivel de abordare cat si ca motivare. Jocurile sunt construite astfel incat sa capitalizeze dorinta intrinseca a oamenilor de a avea succes: oamenii prefera prin natura lor sarcinile pe care si le asuma singuri decat cele impuse din exterior.

Interactivitate

Gamification impune interactiune intre partcipanti. Oamenilor le place sa se simta bine impreuna si cand acest lucru se intampla interactiunile dintre ei cresc. Dicolo de stimularea invatarii sociale la nivele pe care alte tehnici de formare nu le pot spera, gamification aduce un element suplimentar exact acolo unde era nevoie pentru ca nu aveam un raspuns in solutiile de formare tip fata in fata: incurajeaza introvertii sa se manifeste semnificativ

Genereaza feedback

Gamification – prin natura lui – ofera feedback imediat. Si de aici rezulta nevoia de a da si mai mult feedback si de a naste feedback si de la capatul celalalt. Acest lucru duce in fapt la creerea unei culturi a feedback-uluii si o mai buna cunoastere a participatnilor in cadrul organizatiei.

Stimularea competitiei

Fie ca e vorga de competitia cu el insusi, fie ca e vroba de competitia cu ceilalti, participantul doreste sa demonstreze statutul dezirabil si pentru asta e dispus sa depuna eforturi suplimentare pe care nu este dispus sa le faca intr-un program de formare clasic.

Informatie noua

Gamification stimuleaza participantii sa caute informatii noi, sa caute avantajul competitiv care sa le asigure succesul pentru stategia lor.

Preseverenta

Gamification incurajeaza perseverenta. Avand posibilitatea desfasurarii in timp, gamification ofera posibilitatea de a insista pe o zona de invatare, sau de a relua zone in care a performat nemultumitor. Participantii sunt stimulati de panourile de control sa faca acest lucru.

Performanta si progres

Gamification incurajeaza participnatii sa atinga performante mai inalte si sa caute progresul de fiecare data. Prin faptul ca aceste lucruri sunt afisate si primesc feedback in timp real, participnatul este tentat sa actioneze imediat pentru a imbunatatii performantele afisate si a inregistra un progres fata de nivelul de intrare.

Ecusoane, insigne

Ofrirea de ecusoane, titluri, insigne tine de procesul de recunoastere a atingerii unor borne in invatare. De obicei, in formare, se ofera certificate, insa acolo situatia este il obtii sau nu. Pentru a creste capacitatea de maiestrie procesul acum este impartit pe niveluri de preformanta. In plus, diplomele ii motiveaza pe unii dintre participanti sa lucreze si sa traga tare. Dar pe altii nu. Folosirea unei variatii mai mari de diplome, ecusoane, insigne, titluri creste aria din care poate fi oferita recunoasterea publica si astfel sa motivam o diversitate mai mare de participanti. Uniii sunt bucurosi sa isi puna diplomele pe perete si sa arate performantele obtinute. Acum, acestea fiind electroinice si variate, peretele poate fi si virtual: Facebook, LinkedIn, Tweeter.

Concluzie

In concluzie gamification ofera cateva beneficii reale:

  1. angajament
  2. motivare
  3. concentrare / focus
  4. conectare sociala
  5. competitivitate cu sine sau cu ceilalti
  6. planificarea invatarii
  7. povestea permite introducerea in invatare a contextului
  8. explorarea unor solutii sau stategii in mediu sigur de tip laborator

Intră acum în magazinul cu ecosisteme de învățare și alege structura de gaming pe care o dorești.


Noi cream mediul care te formeaza !