Gamification sau noul stil de invatare

Pornesc azi comentariile mele de la un articol ce mi-a suscitat interesul: How to Accelerate Learning

Inceputul articolului vorbeste despre nevoia de “gamification” pentru a creste procesul de invatare. Pe cale de consecinta, in final de articol vin si cu solutia folosirii x-Box, sau a altor asemenea dispozitive, pentru a aduce jocul in invatarea copiilor si adultilor. Perfect adevarat articolul, dar urmareste destul de superficial procesul din spatele modului in care putem accelera invatarea. Ar putea parea ca simpla trecere de la tabla si creta catre flipchart, sau ecrane tactile si dispozitive kinetik ar aduce o accelerare a invatarii si o eliminare definitiva a riscului pierderii interesului invatacelului.

Nimic mai fals, in opinia mea. Trecerea aceasta de la tabla si creta la iPhone sau iPad, nu este decat un pas pedagogic similar, daca vreti, cu trecerea de la cancelariile domnesti sau manastirile iezuite (in care se invata scrisul si cititul), la scolile publice din perioada trecerii la societatea industrializata. Este o schimbare de mijloace si obiective, dar nu de metoda. Intre Creanga, cel care prindea muste cu ceaslovul, eu care refuzam sa invat matematica in scoala, si fata mea care deja rasfoieste Istoria Romaniei sau Corpul uman pe iPod, este un numitor comun: toti trei eram plictisiti de proces.

Pentru ca ceva sa se schimbe a fost nevoie de Smarandita, fata popii (in cazul lui Creanga), de un profesor de liceu care a stiut sa ma provoace (cam tarziu pentru mine) si de a aduna si spune zeci de povesti istorice si comentarii in dimineati de sambata, la micul dejun (in cazul fiica-mi). Diferenta a facut-o nu mijlocul, nu obiectivul, ci METODA. Si nici nu e o descoperire prea noua. Au facut-o anglosaxonii prin anii 60-70 (secolul trecut) si au denumit-o invatare andragogica.

De aceea, in opinia mea, fie ca plecati pe dealurile patriei, sunteti la flipchart sau scrieti aplicatii si construiti device-uri pentru ele, cand vreti sa accelerati invatarea folositi metoda andragogica: oferiti o experienta relevanta si care sa produca trairi (emotii, poate chiar sentimente) + procesati-o (extrageti lectia pe care experienta a pregatit-o pentru voi).

Learning Ecosystem, un boutique cu experiente de invatare, ai ocazia sa traiesti experiente structurate adunate in ecosisteme de invatare ce iti permit accelerarea invatarii specifice pe care o doresti. Daca ti-am starnit interesul stii ce ai de facut.

Succes!