„Școala nu înseamnă doar scris, citit și calculat, ci dezvoltare pe toate planurile.”

Astfel rezumă procesul de învățare Simona, învățătoare la clasa 0 la Școala Gimnazială Ferdinand I din București și participantă la evenimentul de formare “Pe locuri!.. Fiți gata!… START!” – training Scoala Comunicarii@Ferdinand”. Acesta s-a desfășurat pe perioada 9 februarie-19 martie la sediul Școlii Gimnaziale Ferdinand, în sala “Mâine începe azi” și a constat în trei zile de curs, patru ateliere de lucru și o conferință intitulată ABCDar de comunicare, fiind coordonat de Cristina Elena Neguț, specialist în comunicare și trainer Learning Ecosystem.

Desfășurarea proiectului a fost săcută posibilă datorită finanțării din partea Fundatiei Fancurier prin intermediul Asociatiei Edusfera.

Suntem convinși că bazele educației sunt construite în familie, consolidate în școală și aplicate în societate. De aceea desfășurăm proiecte prin care, cu ajutorul educației nonformale, să învățăm cadrele didactice cum să comunice eficient cu elevii pe care îi formează. Școala Comunicării, cursul echipei Learning Ecosystem, este conceput pentru a stimula creativitatea și a dezvolta autenticitatea în comunicarea profesională din sistemul educațional clasic, alternativ, de stat și particular din România.

Pe parcursul celor patru ateliere de lucru, cele 16 cadre didactice participante au aprofundat câteva metode de comunicare relațională eficientă, precum instrumentele ESPERE sau elementele sistemului SAPPE, au aplicat regulile igienei relaționale, urmând ca la finalul acestui proiect să poată integra în lucrul cu elevii aceste concepte și informații.

Fiecare sesiune de lucru a început cu împărtășirea experiențelor și a situațiilor în care participanții au aplicat instrumentele de îmbunătățire a comunicării atât în activitatea didactică, cât și în relațiile personale. Aplicațiile interactive cu scop de fixare au îmbunătățit ascultarea activă și le-au ajutat pe cadrele didactice să deprindă tehnici prin care să comunice asertiv un mesaj constructiv și stimulativ pentru o relație sănătoasă. Totodată, ele s-au concentrat în jurul înțelegerii dorințelor și nevoilor elevilor și dascălilor, accentul căzând pe diferențele dintre ele și pe îndeplinirea lor.

În urma evenimentului, care a avut un impact și o eficiență foarte mare, cadrele didactice au declarat că așteptările le-au fost depășite, mai cu seamă când au început să observe rezultatele aplicării noilor tehnici la clasă:

„Am descoperit tehnici noi, pe cât de simple, pe atât de eficiente și importante în cunoaștere. Emoțiile, sentimentele, simțămintele…. nu sunt simple cuvinte… daca știi sa le „citești”, atât în tine, cât și în cei de lângă tine, depășesc o mie de cuvinte. […] Modul practic în care mi-a fost prezentată noțiunea, m-a făcut să reflectez la toate tipurile de relații din jurul meu…atât de variate, dar atât de importante… și sunt atât de fericită pentru că ele există. M-am descoperit, ca profil, acolo unde nu credeam niciodată că pot sa fiu, iar asta îmi dă de gândit… încă mă descopăr.”