Tu înțelegi cum învață noua generație?

Știți deja că suntem o echipă pasionată de învățare. Nu trece o zi fără să citim, vedem, experimentăm ceva nou, ceva provocator, ceva care să ne trezească uimirea sau măcar o întrebare nouă. Așa, am ajuns să particip la încă un eveniment fabulos prin conținutul informațional și calitatea specială a invitaților din Franța în Săptămâna Dezvoltării din 2022, un eveniment aflat deja la a 10-a ediție, organizat de Jerome Hoarau & Nicolas Lisiak.

După 3 ani de lucru cu peste 2000 de elevi de liceu, Theo Godart, preocupat de cum învață adolescenții azi – mai precis, de cum pot ajunge să absolve liceul cu rezultate bune la examenul de Bacalaureat – iată ce a concluzionat împreună cu echipă lui. Vă propun să mă acompaniați în a cunoaște cele 7 principii pe care ei le văd necesar a fi respectate, astfel ca învățarea pentru noua generație de elevi să conducă la reușită. Am fost atât de bucuroasă să descopăr cum pentru toate aceste principii, noi la Learning Ecosystem avem deja soluții atât de diverse și creative. Cunoașterea acestor principii, sintetizate de echipa NovelClass, m-a determinat chiar să revizuiesc unele informații și să mă gândesc la câteva îmbunătățiri pe care le-am putea face dacă ne-ai fi și tu aproape.

Dar să le parcurgem mai bine împreună, cu exemple și invitații mai concrete, de a le însufleți chiar voi în munca pe care o faceți: cu copiii acasă sau cu elevii la clasă.

Principiul 1: RECUNOAȘTE CĂ ESTE TIMPUL UNEI RECIPROCITĂȚI ÎN ÎNVĂȚARE

Pornind chiar de la locul unde este așezat profesorul și până la maniera în care se propune conținutul de învățat, elevul merită să fie cât mai implicat în propriul lui proces. Tehnicile de predare liniare, de tip monolog lung și cu tonul ridicat, nu sunt cele care produc cele mai bune rezultate pentru copiii și mai ales pentru adolescenții de azi. Tehnicile de flipped și blended learning (învățare răsturnată și amestecată) sunt deja maniere evident câștigătoare, de mulți ani în sisteme de învățământ riguroase. De la vârste mici, să propui un conținut teoretic pe care să-l livrezi către elevi, în calupuri video sau text, dar cu posibilitatea de a le studia acasă, iar la școală să fie făcute aplicațiile practice, să fie dezvoltate, dezbătute și analizate aceste informații, să fie explorate noi posibilități prin care acest conținut ne influențează viața; acestea sunt metode care transformă calitatea învățării la elevi.

Ce bucurie am simțit ascultându-l, căci toate cursurile noastre on-line respectă încă din 2012 acest principiu. Teoria: acasă – în timpul pe care și-l alegi participantul. Apoi, față în față sau în Synchronous-uri on-line – experiențele structurate care să producă reflexia și analiza asupra acestui conținut. Să provoace întrebarea, neliniștea și la final, participantul să-și construiască răspunsurile corecte, aplicate.

Păi, cum să nu reții mai bine, mai consistent, mai diversificat și pentru mai mult timp, atunci când ești parte reciprocă din întregul proces. Când contribuția ta ca și elev este majoră, motivată și angajantă nu numai în procesul memorării de noțiuni, ci în cel al creării de analogii, în cel de analiză critică, sau de comparare, de combinare a noțiunilor și de diversificare a conținutului, prin aportul de nou pe care copiii îl pot aduce uneori, chiar grație tehnologiei, pe care ei o explorează exhaustiv fără rețineri.

Așa școala chiar devine un loc al descoperirii și al motivației de a contribui pentru că ți-e drag și te simți util și important.

Principiul 2: PIRAMIDA ÎNVĂȚĂRII SE CERE PUSĂ LA LUCRU

Se pare că Edgar Dale, un cunoscut educator din Statele Unite, a adus contribuții semnificative încă din 1946 la studiul percepțiilor vizuale și auditive, care l-au condus mai apoi la identificarea unor metode eficiente de predare. El susține că reținem aproximativ 10% dintr-un text scris, 30% dintr-un text auzit, 40% reușim să reținem dacă vorbim de imagini în mișcare, 60% atunci când explorăm teritorii ale conținuturilor de învățat și tot așa, avem șansa să atingem 100% doar când vorbim de experiențe directe, cu sens și în care ne implicăm motivat, complet și interactiv.

Echipa de la NovelClass a observat cum, pe filme care conțineau prelegeri de 15-20 min, după 5 minute, doar 23% din participanți rămâneau activi. Așa că au decis să construiască filme de maximul 5-7 minute atunci când prezintă un conținut nou. Micro-learning, deci! Fiecare lecție fiind urmată de alte filme care propun exerciții aplicate, în care sunt folosite conținuturile tocmai predate. Iar exercițiile să determine prin întrebări, acțiunea imediată a participantului.

În cursurile noastre, am reușit să combinăm metode din toată Piramida expusă de Dale: de la textul scris, imagini, scheme, video-uri, audio-uri, demonstrații, lecții bazate pe colaborare și lucru în grupuri mici… până la, evident simulări și prezentări ale participanților. Îmbinarea creativă a acestor diverse maniere de predare a unui conținut informațional ne-au demonstrat că oferă cele mai mari șanse să fie învățate și folosite pe o perioadă mai lungă de timp, în viața celui care le parcurge.

Ooo și chiar știind că noi la Learning Ecosystem folosim atâtea, ce poftă de noi provocări în cursurile noastre mi-a trezit. Ce-ați zice de pildă, după o lecție despre un concept arid să propunem o temă în care, după ce și-a ales un personaj din desenele animate să realizeze un scurt video în care folosind stilul acestui personaj să prezinte conceptul.

3. DASCĂLUL DEVINE MAI MULT UN MENTOR?

Educatorul, învățătorul, profesorul are nevoie să-și știe materia. Da, dar nu-i destul! E nevoie să știe să o și predea mai departe, creativ și eficient. Cum poate face aceasta fără să aibă cunoștințe despre relaționare, calitățile unei comunicări deschise, vii, stimulative? Cum ar putea face o bună transmitere a acestor cunoștințe, fără să-și cunoască elevii, să-i stimuleze, provoace și susțină pe tot parcursul învățării? Dinamici sau apatici, nepăsători sau prea entuziaști, cu toată plaja de comportamente dintre aceste caracteristici ale copiilor, ele se cer puse la lucru în beneficiul unei învățări durabile.

Eu simt din ce în ce mai tare, că în fața copiilor, nu putem veni oricum. Relația cu ei, ne cere participare 100%, ne provoacă mintea și sufletul deopotrivă. În întâlnirea cu ei, întrebările și răspunsurile ce se nasc între noi, au șansa să ne ajute să devenim, mai buni, mai atenți, mai morali, mai productivi, mai responsabili, mai implicați. În relațiile cu copiii, este nevoie să le descoperim ce potențial vedem în fiecare dintre ei, care sunt abilitățile pe care se pot bizui fiecare pentru a crește și a învăța mai bine.

De aceea, în locul sfaturilor, poate putem pune întrebarea, în locul deversării de informații poate venim cu metode creative de a descoperi adevărurile acestei lumi. Și cum putem face aceasta fără să stăpânim arta de a fi. A fi înainte de toate, noi înșine autentici și mereu atenți la evoluția noastră?

Principiul 4. PĂRINTELE ESTE UN SUPORT

Școala ocupă astăzi o groază de timp și nu mereu culege rezultatele așteptate, iar părinții par a trece prin toate stările: îngrijorați, speriați, agresivi, apatici, nepăsători, prea posesivi sau controlling freak. Fără un parteneriat real, mână în mână cu părinții, învățarea nu poate aduce reușite. Dar cum să facă un biet părinte, care nu mai știe cum se rezolvă un amărât de radical, sau care sunt caracteristicile basmului cult, sau mai știu eu ce resurse minerale avem în Carpații Orientali? Cum poți fi un părinte valid, suportiv, fără să suferi nici tu, nici copilul tău? Păi, cum altfel decât tu însuți, instruindu-te! Și, nu atât pe conținut – căci aceasta rămâne responsabilitatea dascălului – cât mai degrabă, în ceea ce privește modul în care să cultivi abilități valoroase și obiceiuri utile la copil, folosindu-te de cele ce învață la școală și de ceea ce tu vezi sau, chiar și dascălii îți indică drept potențial de dezvoltat la copil. Să aibă acces la informații relevante despre proces și la timp, să fie prezent la momentul oportun și să cultive o relație de calitate, în care copilul să se simtă determinat să învețe, bucuros să descopere și să creeze, cam aceasta ar însemna să fii un bun suport-er …;) al propriului copil.

Ce mi-a crescut iar inima de bucurie, gândindu-mă la faptul că în toate cursurile noastre participanții pot avea un suporter de așa calibru, care să știe când i-a reușit ceva și să-l laude, sau când trece prin momente mai grele și să-l susțină. Am putut deja, de atâtea ori vedea bucuria pe care părinții o trăiesc atunci când fac doar atât cât am descris mai sus, iar copiii revin cu mult mai mult decât se așteptau ei. Nu numai că se întorc la conținutul de învățat, dar extind, explorează. Și deasemenea, acest mult mai mult nu se referă numai la învățare, ci chiar la calitatea unei relaționări cu mult mai bune, mai reale și mai armonioase. Relația dintre părinte și copil se împrospătează, astfel performanțele lui crescând.

Principiul 5. E TIMPUL PEDAGOGIEI POZITIVE

Nu mai putem pierde din vedere calitatea relației prin care se produce învățarea. Orice conținut informațional, ajunge sau nu, întreg sau ciuntit la urechile, ochii sau mintea elevului, doar în funcție de relația pe care adulții o construiesc cu acesta. Relația e ceva ce nu se vede, dar ooo… ce mult influențează ea învățarea. Ce mult valorează cunoștințele dascălului și ale părintelui în ceea ce privește gestionarea emoțiilor, exprimarea sentimentelor, folosirea de demersuri relaționare adecvate, un vocabular divers și formulări autentice și adecvate schimbărilor pe care procesul de învățare le cere.

Să primești după fiecare temă o evaluare, o notă e tipic școlii, dar să primești un feed-back descriptiv, un feed-forward sau chiar să poți dialoga până ce toate îi devin clare personal participantului, pe exact conținutul ce l-a avut de învățat…ei bine asta da, pedagogie pozitivă. Iar noi, chiar folosim constant în cursurile noastre această facilitate.

Principiul 6. Modelul de învățare 20 – 80

“Mai simplu de-atât nu poate fi exprimat: 20% teorie, explicație și imediat la treabă! Aplicație practică 80%! Exersare, exersare, exersare!” spune Theo Godart că asigură o învățare ce asigură reușita noii generații.

Pentru aceasta noi, am văzut de 8 ani câtă nevoie este să gândești, ca dascăl, maniere diverse de a verifica un conținut reținut, de a construi întrebări sau modalități de rememorare care să ia în considerare Curba Uitării. E nevoie să construiești tipuri de teme care să stimuleze implicarea elevului, să provoace creativitatea de a combina informațiile, gândirea critică și producerea de conținut nou, relevant în vederea construirii de abilități, de competențe.

Învățarea are ca rezultat schimbarea. Dobândirea de cunoștințe, deprinderea de abilități, instalarea de obiceiuri, conștientizarea de comportamente și atitudini, sunt rezultate concrete, măsurabile ce apar grație învățării. Acum e important și cum, și în cât timp se produce această învățare.

Bătrânele învățături ale psihologului Benjamin Bloom, ne-au pregătit calea unei înțelegeri profunde a învățării. De la el am înțeles că ținta unei învățări valoroase este atingerea măiestriei.

Fiecare participant la cursurile noastre on-line îți poate cunoaște în orice moment nivelul de măiestrie atins pe toate competențele specifice cursului Poate reveni acolo unde vrea să fie mai bun. Ce poate fi mai stimulativ decât să ai autonomie și lejeritatea să-ți decizi propriul parcurs spre atingerea competențelor dorite? Conținutul de bază este prezentat în lecții scurte susținute vizual. Participantul lucrează apoi singur sau în grup, creându-și propriile răspunsuri la teme prin: texte, filme, desene, scheme…o mulțime de variante de răspunsuri, în acord cu tema avem deja structurate în cele peste 80 de cursuri. Pe toate aceste lucrări ale sale întotdeauna primește feed-back de la formatorii săi, astfel încât practicarea să clădească pas cu pas transformarea dorită.

La acest principiu, mi-ar plăcea să aloc ceva mai mult timp, căci Modelul 70-20-10 este unul ce din anii 90, continuu aduce dovezi, idei și actualizări valoroase. Dar mai bine, am să scriu un articol nou săptămâna viitoare…;).

Principiul 7. TINERII ÎNVAȚĂ MAI BINE DACĂ FAC PARTE DINTR-UN GRUP

La NovelClass au creat comunități pe toate rețelele de socializare unde tinerii sunt activi: Facebook, TikTok, Instagram, Whatsapp. Aici se susțin și se ajută. Iar eu găsesc foarte valoroasă și ideea lor de a-i invita pe tineri să completeze chiar o fișă unde își prezintă:

  • abilitățile pe care le pot pune în slujba membrilor comunității
  • timpul pe care îl pot dedica lor.

Învățarea în grup și în pereche, a crescut nivelul de implicare și reușita finală a elevilor la Bacalaureat.

Noi am dezvoltat de-a lungul anilor diverse forme de a fi parte dintr-un grup: avem Wiki, Forumuri, Bloguri și Jurnale de bord care ajută mult participanții să interacționeze. Și ce zici… de curând am descoperit și Wonder unde am deschis o cafenea virtuală. Learning Synchronous Sessions sunt evenimente tradiționale ale noastre, iar din acest an Evenimentele Parcurs sunt momente de interacțiune lună de lună în comunitatea noastră de pasionați de învățare. Aici comunitatea abonaților noștri ParCurs vrem să poată fi la curent cu noutățile noastre în învățare și în contact cu colegi mai vechi și mai noi.

Te așteptăm și pe tine, dacă vrei să faci învățarea o bucurie mereu reconfortantă și reușită!